Hej!
Jag fick precis hem fröer till Judasträd och Ametistranka, som jag beställde från Impecta förra veckan. Jag är så galet nyfiken på hur det här kommer att gå, och behöver få ställa två lite dumma frågor.
1. Hur viktigt är det att ha exakt den blandningen av såjord, torv och perlit (?) som det stod att de skulle sås i?
2. I anvisningarna stod det att fröer med hårda skal skulle blötläggas innan plantering... öhm... räknas de här fröerna som hårdskaliga??? jag har tittat på dem och de är väl hårda men jag har ju inget att jämföra med så jag känner mig lite vilsen...
hjälp en stackars nybörjare!
herrejistanes, nu har jag gjort det igen. Jag handlar innan jag tänker. Suck. Sökte på Judasträd här på forumet och av vad jag har sett så brukar man inte ha den som krukväxt. Men det framgick ju inte alls på impecta, tvärt om hittade jag den i krukväxt-sektionen! Jag bor i zon 4 och kan definitvt inte plantera den ute... Kanske ha den i en stor kruka som kan få stå ute bara på sommaren, och inne resten av året? Vad tror ni? Hur som helst tänker jag göra ett försök! =)
Judasträdet, Cercis siliquastrum är med nöd och näppe härdigt i zon I. Ska du övervintra det inne bör du hålla den rejält svalt.
aaaah okej, jag trodde att den just därför skulle må bra av att vara i inomhustemperatur året om. Tji fick jag! Jag är sannerligen en nybörjare... Men det enda svala utrymmet jag har är förrådet, där det är väldigt mörkt. Fungerar det?
Under +10 behöver du ingen extra belysning. Det antal grader du har i förådet tar du som grund till antal vattningar över vintern. Trädet kommer ändå befinna sig i en vila utan löv under den perioden.
TA sen fram trädet i februari, ställ den ljust och varmare, vattna igenom ordentligt och vänta på livstecken.
Blackelvira
04-06-2009, 12:47
Förra året köpte jag fröer hejvillt utan att kolla vad det var och hur de skulle odlas. Då köpte jag bl.a judasträd.Den är nu ca 1 dm och jag tror att den kommer att gå hädan inom en snar framtid, så jag behöver inte tänka på att den var i fel zon:)
strandskatan
04-06-2009, 16:53
Fny, jag svarar i den här tråden i stället, exotiska sådder är lite svårhanterlig tycker jag. Jag sådde mina judasträd för ett och ett halvt år seda. De jag sådde inne grodde inte alls vad jag minns, men de jag sådde ute (i krukor som jag satte i komposten) grodde på våren. De stod ute hela sommaren, men sen tog jag in dem alldeles för tidigt, så de mognade inte av ordentligt utan hade blad hela vintern. De stod egentligen för varmt, 15 grader, bätttre med 5-10 har jag förstått. Sen började de få nya blad väldigt tidigt också. För en månad sedan planterade jag ut dem i en stor trälåda i alltför fritt läge och det blev typ halv storm, så de for väldigt illa. Ett under att de lever alls. En enda planta fick stanna ute över vintern (i kruka i komposten) och den har typ dvärgväxt, med gröna fina dvärgblad. En planta jag gav bort har också överlevt vintern i kruka ute, har samma dvärgväxt, men grön och fräsch. Judasträd ska tåla ner till ungefär -10 grader och det stämmer nog, vi hade som mest -11 här och båda träden som stod ute överlevde ju. Ska bli så spännande att höra hur det går för dig!
Maria S, tack för tipset!
Men tråkigt att alla andra verkar ha fått problem med sina judasträd... Vi får se hur det går för mig. Jag återkommer med info när dom börjar titta upp! Med så många planterade frön (fick över 50 stycken i påsen!) så borde väl någon vara livskraftig nog! hoppas jag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.