Christa
01-06-2009, 14:50
Några gånger under senare år har jag fått fiberduk som bara hållit någon säsong. Den har känts plastigare än tidigare och förutom att det går hål i den så dräller de en massa småfibrer som kommer på grönsakerna. Usch!
Köpte en nu på Granngården för att se om den är bättre. Den luktade dock lite plast.
Skulle gärna vilja höra om era erfarenheter när det gäller fiberväv.
vicky-g
02-06-2009, 13:05
Jag kan varna för Biltemas fiberduk. Iallafall den de hade förra året, men kan ju hoppas att de bytt, men jag tänker inte chansa. Vi köpte några st förra året och innan 3 veckor gått hade de likson smält bort. Det gick inte att ta i den utan att den bara försvann mellan fingrarna. Av 4 köpta dukar var alla 4 var likadana.
I år köpte vi 2 st av märket Bröderna Nelson. Den ena har hållt bra hittills, men den andre var bitvis tunn och har där spruckt och blivit mycket perforerad. Vilken som är typisk för Bröderna Nelson vet jag inte, men kan ju hoppas att den tunna håliga är en miss i tillverkningen.
Jag tänkte reklamera Bröderna Nelsons duk och se vad de säger.
Till Biltemas försvar kan sägas att jag fick tillbaks pengarna och lite till när jag påtalade felet.
Hoppas att fler kan ge sina erfarenheter av fiberduk. Jag vill ha en som helst håller i många långa år år.
Christa
02-06-2009, 16:00
Jag köpte två från Lord Nelson förra året varav jag använde den ena. Den sprack innan säsongen var slut. Jag tänker också påtala detta men har hittills glömt att ringa. Det är viktigt att alla som är missnöjda hör av sig till leverantören.
Jag har några som jag köpt på Lantmännen för länge sedan och de håller ännu. Tyvärr har mössen gjort ett antal hål i dem.
Den skruttiga som gick sönder andra säsongen och som dammade våldsamt tror jag att vi köpte på Jula.
Vi hittade ett ställe på nätet som säljer till yrkesodlare men nu hittar jag inte den webbplatsen igen.
Jag önskar också att det skall gå att få tag i riktiga vävar igen. Förutom att det blir dyrt att byta varje år så undrar man ju vad man får i sig om de dräller en massa fibrer över grönsakerna.
Preussen
02-06-2009, 16:04
jag köpte en rulle från bauhaus för 99 kr och är inte nöjd med den, har gått sönder väldigt lätt. formatet var dock bra. annars har jag weibulls/lord nelson och är väldigt nöjd med dessa.
Chamomille
02-06-2009, 16:18
Jag har köpt fiberduk på lokala bygghandeln. Vet inte om den kan användas till odlingar (går det?), men den tar man inte sönder i första taget. Det går inte att slita sönder den. Den är grå och finns på 2 och 4 meters bredd.
CITAT (Chamomille @ 02-06-2009, 17:18)

Jag har köpt fiberduk på lokala bygghandeln. Vet inte om den kan användas till odlingar (går det?), men den tar man inte sönder i första taget. Det går inte att slita sönder den. Den är grå och finns på 2 och 4 meters bredd.
Låter som markduk tycker jag. Bra att ha under odlingarna om man anlägger upphöjda bäddar på ogräsrik mark, men jag skulle tro att den är lite för styv att ha ovanpå odlingarna
millahonti
03-06-2009, 09:13
Jag klippte till från rulle i butik hos granngården för flera år sen, de har fungerat utmärkt! jag har dem på i stort sett hela säsongen. frågan är om kvalitén har ändrats, men det går ju att höra efter.
Chamomille
03-06-2009, 09:27
CITAT (noora @ 02-06-2009, 21:36)

Låter som markduk tycker jag. Bra att ha under odlingarna om man anlägger upphöjda bäddar på ogräsrik mark, men jag skulle tro att den är lite för styv att ha ovanpå odlingarna

Ja, den är rätt så styv. Men man kanske kan tvätta den och torktumla så kanske den blir mjuk
De jag har har jag haft i så många år att jag inte kan garantera att de för samma kvalite i dag. Köpte på Obs först, sedan på rulle från Karlssons på nätet - men där kan man inte köpa längre. Jag ska alltså vara rädd om dem, de verkar vara kvalité!! Köpte tunnlar på Rusta(tror jag det var), de höll inte många veckor-men bågarna finns ju kvar. De blev som ni säger, bara fnas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.