Full version: rosmarin
vickeva
Hej
Vad gör jag av min fina uppstammade rosmarin över vintern, för den klarar sig väl inte ute ens här allra längst ner i söder?
Ingrid på Västkusten
Vad har Du för svala ljusa utrymmen?

Hälsar ingrid
vickeva
Hej
Dels har jag sommarstugan men där är vi ju för det mesta på helgerna så där blir ju varmt, men ett förråd har jag, hur kallt tål den?
Nina H
Den tål några köldgrader men inte för länge. Ett förråd är inte så bra för den vill fortfarande ha ljus. Kan du bädda in krukan ordentligt i en kartong med frigolit, gamla trasmattor el. dyl. Skydda även stammen. Och obs! att den vill ha lite fukt då och då.
vickeva
Fast jag har fönster i förrådet. Risken är ju att det fryser någon enstaka natt där, oftast blir det inte så kallt, men man vet ju aldrig.
MadeleineB
Ja, det är bra med fönster i förrådet. Men har du någon värme alls där, eller blir det nästan lika kallt som ute?
Ett alternativ kan ju vara en frostvakt, som slår på när temperaturen går under noll, men inte är igång annars?
Rosmarinens värsta fiende är annars inte noll eller strax under. Det är i stället när vårsolen börjar värma upp rejält på dagen och det sedan blir riktigt kallt på natten. Det klarar inte rosmarinen av.
Där den växer vilt, alltså i bergstrakterna kring Medelhavet, kan det bli ganska kallt under ett par månader på vintern. Det brukar inte vara något problem för rosmarinen.
Däremot, som sagt: vårsolens kraftiga värme är farlig.
I sina hemtrakter råkar den inte ut för de mycket stora temperaturskillnader mellan dag och natt, som det kan bli här uppe hos oss i norden, när vårsolen bränner till men nätterna fortfarande är vinterkalla.
Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon