lenaandersson
01-06-2009, 14:57
jag har köpt ett växthus som är äldre och ska plockas ner, kom med bra förslag eller om det är något särskilt jag ska tänka på. det är 10 kvm.
jag är verkligen orolig för detta.
Försök att skaffa så mycket information som möjligt, märke etc. Att plocka ut rutorna bukar inte vara så svårt, de brukar sitta med någon form av aluminiumklipps, men man får se till att ha lämpliga verktyg, olika tänger, skruvmejslar etc. Sedan får man försöka skaffa extra klipps när man sedan skall plocka i hop det igen, det kan saknas klipps och de går sönder.
Aqvakul
01-06-2009, 17:30
Märk upp delarna!
lenaandersson
01-06-2009, 20:36
Tack för era råd, det känns lite bättre nu.
När min sambo hämtade vårat växthus så fotade han det från alla håll och kanter
blomkronan
02-06-2009, 23:03
Du kan använda skyddsglasögon när du tar bort klippsen

dom har en förmåga av att sprätta iväg!!
Nya klipps kan du köpa på tex. Willabgarden.
LYCKA TILL med ditt nya växthus

du kommer få en underbar sommar

det är såååå kul med växthus

och med 10 kvm kommer du få plats med en hel del...
lenaandersson
03-06-2009, 09:15
jag är så glad för alla svar, i dag ska vi åka och titta så vi vet vad vi behöver ha med oss på söndag när vi ska plocka ner växthuset.
lenaandersson
03-06-2009, 12:44
Det var i mkt sunkit skick, ej värt vad dom begärde 4500 kr.
när man kan köpa ett nytt för 9000 kr.
men man lärsig.
Skillnaden för oss var att vi FICK växthuset med stenplattor mot nedmontering och bortforsling, det såg mer än sunkigt ut, trasiga glas och mossa så att man varken såg ut eller in i det.
Men eftersom växthuset var stort så tog sambon tillvara på dom delar som inte var skeva, vi putsade upp alla tak och fönsterdelar så idag ser växthuset ut som nytt, visserligen betydligt mindre än det han monterade ner, men ca. 10 kvm duger långt för mig
lenaandersson
03-06-2009, 18:32
Jag har nu givit upp att köpa ett begagnat, har nu beställt ett nytt 11.4 kvm från skånska byggvaror.
man kan hitta ett bra begagnad..
mitt dröm hittade vi ca. 5 år sedan.
Den är på 13 kvm.
Säljaren hade redan plockat ner glaset men hade stommen hel. Någon ruta hade gått sönder vid nedmonteringen.
Vi betalade väl 2 eller 3000 kr för rubbet. skaffade ett bilsläp och transpoterade stommen hela till vår tomt.
Grannar hjäpte till att lyfta den på tomten.
Vi köpte några nya rutor, byggde grunden , lyfte skelettet på sin plats och monterade rutorna i vanlig ordning.
Det enda jag hade ändrat nu är att det hade varit bättre att satsa på en mer värmeisolerande tak, för vårt växthus är mot husväggen och nästintill frostfritt pga. återvinningsvärmen från huset, nu behövs lite extraisolering och extravärme för att kunna förvara frostfria plantor där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.