blomkronan
På min färd från Sundsvall i dag (hem till Stockholm) besökte jag några handelsträdgårdar... smile.gif (5 st naughty.gif)
På en i uppsala hitta jag en hylla "alla 10:-"

Växt 1
Denna fina fick jag tag på, med gröna blommor yahoo.gif men det var ingen skylt med, så jag vet inte vad det är och hur den vill stå!
[attachment=35697:DSC01972.JPG]
Och bladen ser ut så här
[attachment=35698:DSC01973.JPG]

Växt 2
En annan för en 10:a var denna...
[attachment=35699:DSC01968.JPG]
[attachment=35700:DSC01967.JPG]

Växt 3
Jag har även en växt som kommer upp ut en kruka som jag har haft i boden i vinter, växten som jag ville skulle överleva gjorde det inte... istället kom denna upp confused.gif
Kommer inte ihåg vad den heter för lappen har ramlat bort.
[attachment=35701:DSC01969.JPG]
[attachment=35702:DSC01970.JPG]
Den är lite tjockbladad.

Kan ni hjälpa mig smile.gif Jag vill sätta dom på rätt ställe biggrin.gif

noora
1 och 2 ser ut som någon sorts julrosor tycker jag. Nr 3 har jag ingen aning om.
Boxer
1. julros, Helleborus
2. praktklocka, Platycodon
3. någon slags Sedum - tål torka
blomkronan
Vad glad jag blir yahoo.gif en julros... jag misstänkte att det kunde vara en sån, men den har ju en konstig "knopp" mitt i blomman confused.gif det har ju inte dom julroser jag har sett!

Praktklocka? ska söka på nätet hur den vill stå smile.gif
thanks.gif för era svar. biggrin.gif
Tulipanaros
"Knappen" -- menar du fröskidorna? Inte dåligt med en julros för en tia -- grattis!
blomkronan
CITAT (Tulipanaros @ 02-06-2009, 23:24) *
"Knappen" -- menar du fröskidorna? Inte dåligt med en julros för en tia -- grattis!

Fröskidor bravo.gif yahoo.gif
När vet man att dom är mogna för att plocka... och hur sår jag dom...
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 02-06-2009, 23:49) *
Fröskidor bravo.gif yahoo.gif
När vet man att dom är mogna för att plocka... och hur sår jag dom...

Grattis till ett bra köp! tummenupp.gif Julrosens fröskidor blir bruna och spricker sen upp-vill du samla in fröna får du passa den, men annars frösår den sig där den står.
blomkronan
CITAT (Maggan H @ 03-06-2009, 22:12) *
Grattis till ett bra köp! tummenupp.gif Julrosens fröskidor blir bruna och spricker sen upp-vill du samla in fröna får du passa den, men annars frösår den sig där den står.

Tack Maggan smile.gif Jag ska hålla utkik... när dom blir bruna ska jag passa på dom. Tänker trä på en liten påse som får samla upp fröna så jag kan sätta dom där jag vill.
smiley_small_hug.gif

Betty
Men spara inte på dem för sådd nästa vår. Julrosfrön ska sås så färka som möjligt.
blomkronan
CITAT (Betty @ 03-06-2009, 23:21) *
Men spara inte på dem för sådd nästa vår. Julrosfrön ska sås så färka som möjligt.

Min tanke var att så dom direkt... men min skuggrabatt är inte byggd än... jag kommer ha julrosen planterad i en kruka tills rabatten är klar och jag vill inte att fröna faller ner på backen crying.gif
tummenupp.gif bra att du sa till... för då fick jag bekräftat att jag tänkt rätt.
Tack Betty smile.gif

Betty
smile.gif
Jag med har en grön julros som blommar nu. Den var vit när jag köpte den, Helleborus niger , men de två senaste åren har den blommat i grönt, den ser ut precis som din.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon