Full version: Discolampor
Chamomille
När jag var yngre ( biggrin.gif ) gick jag på disco emellanåt. Då hade de nån slags lustig belysning så att alla vita kläder lyste blått. Rätt så coolt. Vad är det för lampor? Finns sådana att köpa för oss dödliga?
skånepåg
Uv lampor, finns massor av olika idag i olika former och färger biggrin.gif
takstigen
Ja de finns att köpa b l a i Clas Ohlson
noora
Det är lampor med ultraviolett ljus (UV-lampor), kallas ibland även för "blacklight". Fråga i närmsta lampaffär smile.gif Jag har sett såna på Bauhaus bredvid övrig discobelysning.
Chamomille
Tack för era svar thanks.gif
Ska inhandlas snarast

Hälsningar Barnslig biggrin.gif
Myosotis
Man kan titta på sedlar och blåmesar i uv-ljus, det är kul. Fåglar ser ju uv-ljus så vi missar rätt mycket av hur de egentligen ser ut.
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 01-06-2009, 22:16) *
Man kan titta på sedlar och blåmesar i uv-ljus, det är kul. Fåglar ser ju uv-ljus så vi missar rätt mycket av hur de egentligen ser ut.

Nu blir man nyfiken, hur ser en blåmes ut i UV-ljus?
Myosotis
Det blåa, särskilt på huvudet, blir intensivare och glänsande blått hos hannen. Jag har sett blåmes i uv-ljus i ett mörkt rum, men att föreställa sig hur fåglar ser världen är nog rätt svårt. Tornfalkar kan se sorkkiss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon