MayaLisa
Jag håller på att bygga en välvd bro över min bäck . Brostyckena är klara och jag ska sätta smala ribbor att gå på. Dra ihop det hela med gängstång.Har kommit framtill att jag ska ha ett räcke på ena sidan och behöver därför böja en bräda. Jag har en på 22*60mm som jag tror blir lagom.
Nu undrar jag: kan man böja tryckimpregnerat ?
Måste den ångas, duger det inte att blöta den ordentligt?
Ska kärnsidan vara den konkava sidan dvs nedsidan?
Många frågor blev det whistling.gif
//Maya
Källtorpet L&T
det ska gå att kröka en 22 mm planka, inte nå större bekymmer..
se till, precis som du skriver att den är duktigt blöt bara när du gör det..

alltid "kärnsidan" neråt, som en regnbåge, när virket torkar så drar det ihop sig emot mitten och då är det bättre att bulan blir uppåt så regnvatten rinner av..

vad har du för dimension på ribborna som man ska gå på??
skulle rekommendera att du tar åtminstone typ 28x120 mm trallvirke, och att det inte blir bredare är 600 mm mellan spannen som du skruvar dom i.. tidens tand tar hårt på virke på broar och bryggor så det håller sig stadigt mycket längre tid..

allt för nu, ha det bra å lev å må..
LasseB
Att blöta värma trä är en tusenårig kunskap vid båtbygge Om du häller kokande vatten på plankan så går det lättare att böja den Jag skulle nog lamellimma 2-3 tunna plankor får att få rätt form gör en form med rätt böj limma med polyuretanlim och kläm in plankorna i formen låt torka hyvla till rätt form. Samma teknik som limträbalkar
MayaLisa
Nu är själva bron klar iaf, räcket är på g... coolgleam.gif [attachment=37705:Bron3.jpg]
MariaS
Jag sågade stöttorna till mitt broräcke på lite olika höjder (2cm skillnad) la en tryckt bräda (25x95) i vatten en liten stund (halvtimme) och skruvade sen fast räcket i stöttorna.
LasseB
Snygg bro grattis till ett fint jobb
Tänkte själv bygga en bro eller snarare övergång för att dela av en gång (ena sidan grus andra stenar i gräsmatta
Vad har du för höjd på bron och vad är längden
Undrar för propotionerna
MayaLisa
Var det obehandlat eller tryckinpregnerat?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon