NiclasC
01-06-2009, 22:05
Har några alar på tomten, de har tappat massor med bark i år. Vad är det med de? Al trivs annars extremt bra här. Bägge alarna som drabbats är minst 1 meter i diameter och 10-15 meter höga. De brukar tappa en hel del grenar vinter/vårtid, både tjocka och tunna (årsnya grenar. vet inte varför de tappar så nya grenar) men i år var det som om någon fågel gått hårt åt de.
Det låg en jämn hög med barkbitar (5-15cm stora) runt stammarna. Kanske 10-20cm ut och 5-10 cm tjockt. Stammen är skadad 4-5 meter från marken och upp. Kan inte se hur det ser ut högre än så.
Nån idé någon? Al-sjuka, a'la almsjuka?
Huggorm
01-06-2009, 22:06
Det finns faktiskt en farsot som går på klibbal också, om det är den du har drabbats av har jag dock ingen aning om. Synd på så stora träd
Piccante
01-06-2009, 22:13
är det inte spillkråka som kan gå hårt åt träd i sin jakt på mat?
Huggorm
01-06-2009, 22:23
Stämmer nog, al är bland de träd där jag sett mest hackspettskador
NiclasC
02-06-2009, 09:15
Jo vi har hackspettar i området, både liten, mellan, gröngöling och även de där svarta med röd hätta. Men jag har aldrig sett de gå så hårt åt träden nån gång, därför blev jag orolig. Dessutom eftersom alarna alltid tappar grenar så här års - kanske de är småsjuka hela tiden, men speciellt nu?
Huggorm
02-06-2009, 09:28
Att dom tappar bark är illavarslande, det indikerar att veden där under är död. Men hackspettar brukar väll i första hand ge sig på träd där det bor insekter i veden, och det gör det i död ved, så det är nog inte hackspettarnas fel att trädet är skadat.
Hur ser det ut runt träden, har ni haft några större grävprojekt igång de senaste åren? Har det hänt något med grundvattenståndet?
Tack för frågan
Det är bättre om kan du skicka bild.
H:Bassam
NiclasC
02-06-2009, 14:38
Ok, ska ordna foton ikväll
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.