Björka
Hej alla erfarna och hjälpsamma odlare!
Har just blivit med sommarhus och trädgård efter många års längtan yahoo.gif och är nu i full gång med att vandra runt och fundera över hur jag vill ha det och vad som passar var etc.

Funderar över att anlägga odling på en plats som ligger i sol från tidigaste morgon till ca. 14.00 på eftermiddagen samt på en angränsande plats som bara har sol till ca. 13.00, efter detta skuggas platsen av lövträd.

Fungerar det att odla kryddor, bär, grönsaker och rotfrukter under dessa sol/skuggförhållanden? Om det gör det - vilka saker vill ha vad för slags förhålanden?

Tänkte odla i pallkragar. Detta för att det finns mängder av kirskål som jag förstått är ett h-vete att få bort och jag tänker mig att man kanske kan kväva den med markduk under pallkragarna (efter att ha fräst upp och rensat under, om det behövs..). Detta kanske inte är nog? Måste man gå ännu hårdare åt kirskålen än detta för att få bort den? Går det att få bort den överhuvudtaget? sos.gif

Är det vettigt att odla i pallkrage när det handlar om ett sommarställe? Kommer inte att kunna vara där varje dag och vattna förutom under högsommar och semester. Måste man ha någon slags bevattningstimer när man inte är där?

Många frågor blir det ... confused.gif

Jag befinner mig i zon 4-5.

Tack på förhand!
Ida
GunnellF
Tror säkert att läget funkar för dina grönsaker, men frågan är hur ofta du kommer att vara där - tänker på vattningen. Vad jag menar är att om du inte kommer att kunna vattna i nån ordning, speciellt från början innan allt har växt till sig, så spelar läget inget roll - om du förstår hur jag menar.

Annars tycker jag att det är smart av dig att odla i pallkragar mtp kirskålen hos dig... tummenupp.gif
noora
Ställ kryddorna på soligaste platsen.

Vinbär och krusbär står gärna lite skuggigt. Vi har röda vinbär och krusbär som står i full skugga och de klarar sig alldeles utmärkt.

Björka
Hej och tack för svar! thanks.gif

det låter som att jag lugn kan fortsätta planera detta som en bra plats för min lilla odling.

Förstår att vattning är essentiellt! smile.gif Funderar på att ha bevattning på timer när jag inte är där... vill ju så gärna odla lite grönsaker och rotfrukter... Hur gör ni andra som inte kan vara vid era sommarhus och vattna i tid och otid?

Det finns några vinbärs- och krusbärsbuskar på tomten redan. De står på en annan plats, och får mängder av sol. Kanske att jag kan flytta dem? Fungerar det eller riskerar jag bara att döda buskarna?

Hälsar,
Ida

Aqvakul
Vinbär och krusbär trivs utmärkt i sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon