Eliin
Hej!

Här kommer mitt första inlägg i det här forumet, jag är annars en sån som mest läser och begrundar. Men nu måste jag fråga om squashplantorna jag har. De ser inte ut som de jag hittar på bild, där ser det ut som själva kronan med blad och blommor växer från ett centrum som utgår från marken. Kronan på mina två växer från en stam ca 10-15 cm upp från jorden. Det är ingen grov, stark stam så den viker sig för tyngden från bladen. Jag har satt pinnar som stöd och ska stötta upp den mer för det kommer knappast bli bättre när den börjat utveckla squashen mer. Förutom det problemet växer den bra och jag har haft rätt många hanblommor som slagit ut och många honblommor är på gång.

Jag undrar alltså om jag gjort nåt fel med mina plantor eftersom de ser ut så eller om jag ska plantera ner dem i jorden eller helt enkelt låta stammen vika sig neråt mot jorden? Eller har jag helt enkelt en annan sort än de jag sett. Kommer inte ihåg nu vad de hette men frukterna ska se ut som normala avlånga gröna man köper i affären.

Tacksam för svar!

Mvh Elin
Eva 33c
Om du har sått dina frön inomhus i krukor så brukar de få en "stam" dvs en stjälk mellan jorden och de första sk hjärtbladen. Det har med ljusbrist att göra och även med extra belysning i form av lysrör blir det så. I allafall hos mig. Jag brukar sätta ner plantorna till första hjärtbladet när jag skolar om dem, det brukar gå bra. Denna stjälk blir visserligen också grövre allteftersom plantorna växer till, men det finns lite risk att den bryts eller skadas. Om man så ute direkt bildas ingen sån här stjälk, men i de flesta fall behöver man ju förkultivera plantorna lite.
Eliin
Tack för ett snabbt svar =)

O ja, de är ju förodlade inomhus och står fortfarande inne när det är dåligt väder. Tror jag faktiskt ska försöka mig på att direktså en planta för att se skillnaden =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon