Tjaa
Hej, har planterat om lite växter med "blomjord för krukväxter" men efter en vecka är jorden riktigt kompakt och hård, vad kan man blanda i jorden för att den ska bli lite mjukare och luftigare?
Mvh Tjaa
Nauti
Perlit.
Alexander-VG-zon3
leca, sand, grus, kompost, bark, mossa är bra att blanda upp med.
Azur
Inte sand. Tät krukväxtjord med hög torvhalt + sand = snabbtorkande betong...
Perlit & småkornig leca är vad jag använder för att lätta upp krukväxtjord.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 02-06-2009, 11:01) *
Inte sand. Tät krukväxtjord med hög torvhalt + sand = snabbtorkande betong...
Perlit & småkornig leca är vad jag använder för att lätta upp krukväxtjord.

kanske skulle skriva grov sand som jag brukar göra, vet inte varför det inte kom med.

grov sand funkar utmärkt till att få en mer lucker och luftig jord. sedan beror det på vilken jord man köper en krukväxt jord av bra kvalite håller sig bättre.
Tjaa
CITAT (flaxss @ 02-06-2009, 12:34) *
sedan beror det på vilken jord man köper en krukväxt jord av bra kvalite håller sig bättre.

Rölunda blomjord för krukväxter köpt på coop forum, har funkat ok med krukväxter men experimenterat lite på sistone med självbevattning och märkt att den då blir rätt kompakt och hård.
Crazy4Flowers
Jag håller på och testar vulkansten, verkar vara toppen, håller jorden mycket fuktigare och ska ha bra egenskaper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon