Hej! Är det nån som har ett recept på rödbetsbiffar...förr fanns det goda frysta...men jag har kollat både vanliga affärer och hälsokost...inte en rödbetsbiff .....och det som är så gott...med råris eller mos och Tsatsiki(hur det nu stavas )! Lavendel
KURT
14-10-2003, 14:54
Inte "rena" rödbetsbiffar, men denna sida har många vegetariska "burgarrecept". Speciellt roligt att de gör falafel med blötlagda, men INTE kokta, kikärtor (blandar i bakpulver för att få luftigare konsistens).
lavendel
14-10-2003, 17:39
Hej! Tack Kurt för denna sida...många intressanta recept.....äter gärna vegetariskt ibland....fast att avstå från köttfärssås och hamburgare.....nä det går inte....jag fredar mitt samvete med att köpa KRAV-märkt! Men...inte ens där fanns rödbetsbiffarna....jag saknar dom! Lavendel
Virgo
14-10-2003, 23:39
Jag har gjort rödbetsbiff några ggr och varje gång lite olika.
men här ett tips. Har inget excakt mått. men ungefär för 4 pers
6 potatis 8 rödbetor (lika stora som potäterna) schallottenlök (tycker jag är godast) 1 ägg peppar salt (eventuellt sellerisalt (gott)) lite grädde eller crème fraiche lite maizena för att binda ihop om det behövs 1 skvätt grönsaksbuljong ur flaska
koka potatisen och rödbetorna var för sig lämna en halv rödbeta rå och hacka den fint. hacka löken vispa ägget pressa potatisen och finhacka rödbetorna blanda ordentligt i bunken och salta o peppra häll i lite grädde eller crème fraiche samt en skvätt grönsaksbuljong forma en biff o provstek. är den för lös så häll på lite maizena provsmaka och salta/peppra om det behövs.
Till det så passar faktiskt en grönpepparsås
Det rödmärkta är ändrat sen inatt var tydligen för trött att se att jag skrev galet.
lavendel
16-10-2003, 12:01
Hej Virgo! Det där lät smaskens....tack ska du ha! Lavendel
Ewa L
21-10-2003, 07:03
Virgo! Tack för recept, lät mycket bättre än det jag brukar använda mig av och skall definitivt pröva. En liten fråga bara:
Den halva råa rödbetan? Blandar du i den för att få en bitigare konsistens? Eller har jag totalt missförstått?
Virgo
21-10-2003, 13:23
CITAT (Ewa L @ 21-10-2003, 08:03)
Virgo! Tack för recept, lät mycket bättre än det jag brukar använda mig av och skall definitivt pröva. En liten fråga bara:
Den halva råa rödbetan? Blandar du i den för att få en bitigare konsistens? Eller har jag totalt missförstått?
ja det stämmer, det blir lite "al dente".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.