hemmafixarn
02-06-2009, 07:13
Jag fick sticklingar från två fina kaprifoler som min svägerska har hemma hos sig.
Jag fick tre små kvistar från vardera.
När jag kom hem gjorde jag ett nytt snett snitt med vass kniv, stoppade ner i två krukor och hängde en plastopåse med små hål i över.
Kan det fungera?
Eller ska jag göra på något annat sätt. Hur lång tid kan det ta innan det blir rötter?
Det går ganska fort att få nya rötter på kaprifol, om man tagit sticklingen på rätt ställe.
Sticklingen ska ha en ca 5cm lång bit som är så hård att den nästan blivit förvedad. Har du inte ngn så hård bit, är risken stor att sticklingen kommer ruttna innan den grott.
Själv har jag tagit flera sticklingar från vår kaprifol. Jag har bara stoppat de i en kruka och de har fått rötter ganska snabbt. Ingen plastpåse, bara en liten kruka som t.o.m. stått så över vintern.
Sen har jag bara satt ner de i jorden när jag haft tillfälle att plantera dem. De har tagit sig jättebra!
Så jag tror säkert det fungerar på ditt sätt, kaprifoler verkar tåla det mesta.
hemmafixarn
03-06-2009, 09:55
tack för svaren =)
Då bör det ju fungera, hoppas på det =)
hemmafixarn
06-06-2009, 07:35
Jaha, då är frågan hur mycket är "inte så lång tid"
en vecka, två veckor. Jag vill inte ta upp innan de har fått rötter.
När?????
(Jag är väldigt otålig, märker jag) =)

Grattis till "Odlas-sjukan"!
Något till får du nog tåla dig.. (Minst en månad i alla fall) Vänd krukan försiktigt upp och ner, så ser du om det kommer ut rötter på undersidan. Då har de i alla fall tillräckligt mycke rötter för att skolas om.
hemmafixarn
07-06-2009, 13:45
Okej, 1 månad det bör jag klara =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.