Full version: Sticklingar med ohyra
mamamaggan
Mina fuchsiaplantor har fått löss !!! Först hade de vita flygare och då använde jag provadopinnar som funkade bra men nu har de fått löss i stället !!!!

Vad gör jag för fel ? Varför får de insektsangrepp hela tiden ?
MariaS
Ohyra är tecken på att ngt är fel. Mängden vatten eller jordens struktur och näringsinnehåll.
mamamaggan
Har förstått att något är fel men vad ? Jag försöker hålla dem jämnt fuktiga , de får näring en gång per vecka och jorden är densamma som de andra växterna har .

Det är bara de sticklingar jag köpt , köptes för 6 - 8 veckor sedan , som har insektsangrepp , de sticklingar jag tagit av mina gamla fuchsior mår jättebra. De har samma betingelser som de köpta.
Irene_L
Om det är köpta sticklingar så kan de ju ha med sig lössen från affären! Spruta med såpvatten
så brukar det ordna sig. tummenupp.gif
Bassam

Tack för frågan

Det är inte bra att ger sticklingar mycket näring.

H:Bassam
mamamaggan
CITAT (Bassam @ 02-06-2009, 16:01) *
Tack för frågan
Det är inte bra att ger sticklingar mycket näring.
H:Bassam

OK men alla mina sticklingar får samma omvårdnad och det är bara de köpta som mår dåligt.

Iren L , jag ska spruta dem ordentligt .
mamamaggan
I dag har jag fått slänga de flesta av mina köpta fuchsiasticklingar. De har bara tvärdött medan de sticklingar jag tagit av mina gamla fuchsior växer och frodas trots att de står intill de andra.

Köpte sticklingarna från ett känt företag , det här är andra gången , någon mer som har samma erfarenhet ?

Förra gången var vi fem tjejer som var i Sthlm och handlade tillsammans trettio sticklingar. Två överlevde en sommar för en av oss.

Vad säger ni , är det idé att handla mer från det företaget ( numera i Nkpg) ?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har inga problem med sticklingar därifrån jag shoppar deras sticklingar varje vår på trädgårdsmässan och inga av mina har någonsin dött första säsongen (det är vid vinterförvaring de dör, dödsorsaken är ofta öronvivel el övervattning)

Sähär gör jag, jag plockar bort den lilla plastgallerkrukan och planterar om växten gradvis i större kruka, jorden är lucker och porös krukväxtjord, gärna uppblandad med små lecakulor. Jorden trycks ej till vid omplantering fuchsia vill ha mycket syre om rötterna. Jag låter mina fuchsior torka upp mellan vattningarna, näring får de inte så mycket i början det är mest under sommaren då de börjar blomma som de får näring. Unga små plantor kan få sönderbrända rötter ifall man ger dem gödning 1gång i veckan. +Fuchsia vill ha det svalt och gärna med hög luftfuktighet de gillar en sval och regnig sommar så inomhus är helt fel miljö därför mår de inte alltid så bra där.

Vissa sorter är dock kinkigare än andra.
mamamaggan
OK Åsa , tack för råden . Men det konstiga är att de sticklingar som jag tagit från mina gamla fuchsior får samma kriterier och står intill de köpta och de mår jättebra. Konstigt tycker jag om det skulle vara fel miljö/behandling just för de köpta.

Förra gången följde vi allihop deras råd men som sagt av totalt trettio sticklingar överlevde två en sommar.

Du köper dina på mässan men det kan väl inte vara någon skillnad mot om man köper dem på postorder ?

Tråkigt är det iaf . De fuchsiasticklingar jag köpt från Odla växer och mår bra i samma miljö som de övriga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon