mianyckelpiga
02-06-2009, 07:33
Vi planterade barrotad avenbokshäck som var ca 70 cm höga för 2½ vecka sedan, enligt alla konstens regler. Vi har vattnat rikligt i stort sett varje dag. Häcken har dock inte slagit ut ännu utan är bara kvistar som står upp ur jorden. Hur lång tid tar det innan den slår ut? Borde vi börja bli oroliga att något gått fel? Kan vi hjälpa den på traven mer än att bara vattna?
Som man säger på tyska: "Es ist Frühling, bald kommen Löwen und Bären."
Lite mera på allvar: tids nog kommer de. Ni verkar ha gjort rätt. I värsta fall kan någon av dem dö, men 2½ veckor är inte så lång tid. Men jag håller med, jag skulle också vara lite orolig, med rätt eller inte.
mianyckelpiga
02-06-2009, 09:10
Ja lite orolig börjar man ju bli. Det tog ju sin lilla tid att gräva och plantera så man vill ju gärna inte gör om allt igen. Tror du de skulle må bra av lite gödsel?
Calle Zon1
02-06-2009, 22:56
Jag satte likadana plantor ungefär samtidigt och mina knoppar slog ut efter ungefär en vecka på de flesta buskarna. Planterade i blandning av mkt torv, lite kogödsel och befintlig gammal matjord. Har vattnat rikligt med droppslang varannan till var tredje dag. Här har det varit riktig värmebölja och läget är soligt och blåsigt. Antar tyvärr att detta spär på din oro men tror ändå att den är obefogad, det finns så många faktorer som kan skilja. Hoppas att någon med kunskaper uttalar sig snart.
Angående gödsling så misstänker jag att det ändå inte gör någon nytta innan busken har vaknat ur vinterdvalan vilket väl är temperaturberoende.
Lycka till!
Tjockepoffa
03-06-2009, 06:35
Planterade också 70 buskar den 17 maj.
De har inte slagit ut än. Alla har knoppar som ser ut som om de håller på att slå ut.
Bara att avvakta :-)
Rumpmasen
06-06-2009, 07:19
Planterade 300 barrotade avenbokplantor här i zon 4 för ca tre veckor sedan. Nästan alla hade slagit ut efter två veckor, nu är det bara ett par plantor vilka jag misstänker är döda som inte slagit ut. Vi planterade i befintlig jord blandad med hästgödsel.
mianyckelpiga
07-06-2009, 20:28
Hmm, det låter lite oroande, men också som att det varierar hos alla. Jag får nog ta och ringa blomsterhandeln där vi köpte dem och fråga.
Alla har knoppar, men ingen ser ut att vilja spricka ännu.
Tror inte att det är några problem. Bokknoppar brukar kunna vara väääldigt seeega och lååångsamma.
/S
Ezereht
17-06-2009, 14:17
Jaaaaaa det är dom verkligen Stiffe *blänger lite på en del saker i trädgården. Det är ju stor skillnad om man planterade innan de här två kalla blöta tråkvekorna eller under dem skulle jag tro. Allting växte när det var varmt några dar, men sen totalstopp när temperaturen sjönk och det varit mulet tråkväder.
Alexander-VG-zon3
17-06-2009, 14:47
ge dom inte näring nu utan låt dom etablera sig först, näring ges nästa år under våren och försommaren. vattna bara nu (men inte för mycket då ruttnar dom!) barrotade plantor har inte många sugrötter och dessutom utan blad går det faktiskt inte åt så mycket vatten och det ärkcer att jorden är fuktig.
Det har varit kallt ett tag nu så växligheten har stannat till. Nu när det blir varmt kommer dom att slå ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.