Full version: bonsaifråga!
Fny
Har försökt efterforska Judasträd, och på svenska sidor verkar den vara icke-existerande som krukväxt. På internationella sidor å andra sidan brukar den nämnas, främst som bonsai! Då jag nu har ett gäng frön av sagda träd i min ägo undrar jag om träd som odlas som krukväxt generellt kallas för bonsai, eller om man måste göra något speciellt för att det ska bli en sådan? Och är det något speciellt man ska tänka på vid odling av en bonsai?
Alexander-VG-zon3
Judasträd är ingen krukväxt så det är kanske därför du inte hittar så mycket info om den som krukväxt.

utan den odlas som man gör med exempel fikon, oliv, rosmarin. alt ha den ute om man bor milt i ett varmt och skyddat läge.

Bonsai är en odlings metod för buskar, träd som kommer från Asien.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bonsai

Fny
lol
Jo jag vet vad bonsai-odling är. Jag letar bara efter några praktiska tips. Och som jag sa så vet jag att judas-träd inte normalt räknas som en krukväxt men trots det så odlas den just i kruka på andra ställen än i Sverige, som en bonsai.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fny @ 02-06-2009, 11:15) *
lol
Jo jag vet vad bonsai-odling är. Jag letar bara efter några praktiska tips. Och som jag sa så vet jag att judas-träd inte normalt räknas som en krukväxt men trots det så odlas den just i kruka på andra ställen än i Sverige, som en bonsai.

här får du en massa råd om odling och hur trädet kan formas

http://www.bonsaisallskapet.se/

Judasträd odlar du så att du tar ut den på våren vid +5c (ta in vid vårfrost) och sedan ute i ett varmt och soligt läge och så när dom första frostnätterna kommit så tar du in den och övervintrar den svalt ca 0c +10c. den blommar på våren har jag för mig. den går odla i kruka utan problem. under våren- och sommar vill den hållas lätt fuktig hela tiden.
Fny
tack! precis vad jag behövde få veta! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon