CITAT (Becky @ 14-10-2003, 14:28)
Ska jag gödsla nu innan vintern för att förbereda jorden till våren för plantering???
Jag har tillgång till hönsgödsel o hästgödsel, går något av detta bra isåfall?
Bor Du i södra Sverige så kan Du gräva nu på hösten - gödslar gör man helst på våren då det annars lakas ur. Däremot om Du har välbrunnen hästgödsel som ser ut som jrod, den kan grävas ner nu - itne som gödsel men väl som mullhaltshöjare och strkturförbättrare.
Jag hade nog hmmm - gjort det nu på hösten - åsså gjort en omgång till på våren - > faktiskt. Kan tyckas onödigt, men det kändes som Du behövde rivstarta - och det ger en bra extra skjuts till texturen. Hönsgödsle är utmärkt till att göra ett flytande gödselmedel och är mkt bra till sk 'övergödsling' istället. Man ger lti eextra tll hungriga växter, för grönsaker och ettåringar hela växtåret.
Allt förutsatt att Du har hemskt kass jord - :-) och lera. har Du mera sandbetingad jord så gör Du allt på våren - alltid. Oavsett vart Du bor nästan :-)
Grattis till att fått upp de där hemska ormbunkarna. Hopaps Du itne slängde klumparna i komposten bara - de tar ÅR på sig att förmultna och ofta gror de igen :-(
ett jädrans jobb att f upp dem!!!
I en gammel ormbunksrabatt hade jag testat små rhododendron/azaleor, kanske nn Hosta(funkia) - hade grävt ner lite torv förutom hästdyngan och kanske satt lite Corydalis med :-)
Läs gärna artiklarna i Odla.nu arkivet ...många bra tips ifrån Sylvia,
Hälsar ingrid