Jag satte purjolökar förra året i pallkrage som vanligt, men med en massa andra tokiga projekt som jätterabatter, vattenrännor, damm, grillplats m.m. så måste jag erkänna att dom stackars små stråna blev både misskötta och bortglömda.
Nu på våren när jag skulle städa ur pallkragarna så stack det upp blast, så jag lät dom stå kvar och vattnade på som vanligt.
Nu verkar dom ha fått fnatt och dessutom förökat sig, dom växer som knippen på 3-6 purjolökar på samma ställe, nu vill jag ha rejäla purjolökar som jag brukar ha men vill ha lite tips för att lyckas.
Kan jag sära på dom och sätta om dom med lämpligare avstånd?
Varför ska/bör man knipsa dom ovanför jodytan? hämmar det tillväxten om man låter blasten vara?
Gör det någon skillnad på tillväxt/trivsel om man sätter dom i växthuset (funderar på att sätta hälften i pallkragar och hälften i växthuset)
Kan upplysa om att dom 20 purjolökar som jag satte förra året är minst 60 nu.
Eva 33c
02-06-2009, 10:00
Festligt! Det har aldrig hänt mig. Purjolöken är tvåårig, den borde alltså vilja blomma i år. Men det verkar som om "huvudplantan" inte överlevt vintern utan istället har det bildats smålökar som nu kommer upp. Egentligen bildar inte purjo smålökar, men den är en förädling av en vild lök som gör det, så kanske det inte är omöjligt att det kan hända. .Jag antar att du utan vidare kan ta upp plantan och peta isär lökarna till lämpligt avstånd. Man brukar klippa blasten med en tredjedel ( eller ner till ca 6cm) vid ett par tillfällen när man förkultiverar purjo, det gör man för att de ska växa sig lite "tjockare" och inte bara på längden.
GunnellF
02-06-2009, 10:01
Purjolök kan övervintra så det är helt i sin ordning. Dela på purjon du och plantera ut som du tänkt - testa växthuset också: det är ju bara att prova när du har så många purjolökar, om du har plats. Att man skulle klippa purjo ovan jordytan har jag inte hört talas om - däremot vanlig gul lök brukar man bryta ner blasten för att ge växtkraft åt lökarna.
I Frankrike och Spanien har man en tradition att grilla olika sorters lök, man grillar dem så att ytan blir helt svart, och sedan skalar man av det yttre brända lagret, medan det inre har fått en mycket mjuk och rund smak:
http://svenska.yle.fi/matochfritid/matartikel.php?id=2632
Tack för svaren och tack Kurt för mattipset som måste prövas senare i sommar då dom vuxit till sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.