|
deborah
02-06-2009, 13:03
Hittade denna utanför ett sopinkast och var givetvis tvungen att rädda den, trots att den inte ens är i min smak... Men vad är det?? Det är nån slags lökväxt och det fanns många lökar i krukan som tycks leva men som inte hade några blad. Vad ska jag göra med lökarna? Bara plantera dem i jord och vattna?
GunnellF
02-06-2009, 13:06
Bild kanske??
deborah
02-06-2009, 13:10
CITAT (GunnellF @ 02-06-2009, 14:06)  Bild kanske??  Jo, tack för påpekandet!
GunnellF
02-06-2009, 13:12
CITAT (deborah @ 02-06-2009, 14:10)  Jo, tack för påpekandet! Lätt hänt att glömma!! Det ser ut som en Clivia...
Clivia?? Jag visste inte ens att det var en lök, annars hade jag trott på en amaryllis när jag såg bilden....där ser man så fel man kan ha
GunnellF
02-06-2009, 13:17
CITAT (Pia L @ 02-06-2009, 14:15)  Clivia?? Jag visste inte ens att det var en lök, annars hade jag trott på en amaryllis när jag såg bilden....där ser man så fel man kan ha  Jag ser inga lökar på bilden... men du menar att det är riktigt lökar? Isåfall är det självklart Amaryllis..
deborah
02-06-2009, 13:36
Jo, det är en liten lök där inne bland rötterna. Jag hade kanske inte ens märkt löken om det inte vore för att krukan var full av andra lökar, utan blad. Amaryllis, den blommar på vintern va? Eller är det bara så att man odlar dem på det viset traditionsenligt? Måste de vissna ner mellan varje blomning? Är det nån ide att plantera dem nu och hoppas på att få lite schyssta blommor under sommaren? Och om jag gör det, hur länge måste jag låta dem vila innan de blommar igen?
Oj oj, många frågor... jag borde nog googla helt enkelt...
GunnellF
02-06-2009, 13:57
CITAT (deborah @ 02-06-2009, 14:36)  Jo, det är en liten lök där inne bland rötterna. Jag hade kanske inte ens märkt löken om det inte vore för att krukan var full av andra lökar, utan blad.
Amaryllis, den blommar på vintern va? Eller är det bara så att man odlar dem på det viset traditionsenligt?
Ja Amaryllis är driven för att blomma till jul, normal blomningstid är på våren.
Måste de vissna ner mellan varje blomning?
Ja de ska vissna ner. Sätt ut dem och låt dem vara, i en kruka. Sen tar du in dem i slutet av sommaren, tar bort vissna blad, delar plantan och krukar in dem. Det är inte svårt att få Amaryllis att blomma om.
Är det nån ide att plantera dem nu och hoppas på att få lite schyssta blommor under sommaren?
Du kan ju testa!
Och om jag gör det, hur länge måste jag låta dem vila innan de blommar igen?
När de har blommat klart så ska du göra som jag beskrivit tidigare - ställa undan krukan och låta bladen vissna ner. Sen kan du göra om proceduren nästa vårvinter... Men googla gärna - jag är ingen superexpert på Amaryllis, har inte testat så mycket själv.
Kan du fota den lilla löken??
Börja med att lyfta upp den ur vattnet, tror inte att en lökväxt med så grova rötter uppskattar att stå blött. Plantera dem direkt i lätt, genomsläpplig, jord istället.
Det är inte Clivia och jag är tveksam till att det är amaryllis heller. Kanske Crinum?
deborah
02-06-2009, 13:59
Hmm.. kanske har jag blandat ihop saker. Krukan jag hittade var ju full av lökar. Men de här bladen (på bilden) kanske bara har nån slags klump i mitten och ingen riktig lök. Rötterna kommer i alla fall från stjälkarna och inte från nedersidan av löken/klumpen, vad det nu är. Vill inte bända sönder rötterna för att titta.. Kanske har de lagt i lökar i krukan bara för att förvirra mig?
Har i alla fall tänkt att jag ska ta ett par vinkaraffer, fylla på med vatten och lägga en lök i varje och se om de får liv. Det borde väl funka vilken sort det än är?
GunnellF
02-06-2009, 14:02
CITAT (deborah @ 02-06-2009, 14:59)  Hmm.. kanske har jag blandat ihop saker. Krukan jag hittade var ju full av lökar. Men de här bladen (på bilden) kanske bara har nån slags klump i mitten och ingen riktig lök. Rötterna kommer i alla fall från stjälkarna och inte från nedersidan av löken/klumpen, vad det nu är. Vill inte bända sönder rötterna för att titta.. Kanske har de lagt i lökar i krukan bara för att förvirra mig?
Har i alla fall tänkt att jag ska ta ett par vinkaraffer, fylla på med vatten och lägga en lök i varje och se om de får liv. Det borde väl funka vilken sort det än är? Nej, du ska inte lägga dem i vatten. Plantera i jord istället. Om det inte är en riktig lök då är det inte Amaryllis - kan nog vara som Azur skrev: Crinum... Bladen stämmer inte riktigt med Clivia, men jag vet att de KAN se ut sådär.
deborah
02-06-2009, 14:54
Jag vill som sagt inte bända sönder rötterna för att kolla närmare på den där knölen, men jag börjar luta mot att det bara är nån grej som fastnat där inne. Såhär ser iaf rotfästet ut i närbild. [attachment=35763:vad_rotter.JPG]
Den står i vatten för att min jord är slut, jag ska plantera den så fort jag skaffat ny.
Och här är lökarna jag hittade i samma kruka, men som alltså inte verkar vara samma sort som själva plantan: [attachment=35762:vad_lokar.JPG]
GunnellF
02-06-2009, 15:02
CITAT (deborah @ 02-06-2009, 15:54)  Jag vill som sagt inte bända sönder rötterna för att kolla närmare på den där knölen, men jag börjar luta mot att det bara är nån grej som fastnat där inne. Såhär ser iaf rotfästet ut i närbild. [attachment=35763:vad_rotter.JPG]
Den står i vatten för att min jord är slut, jag ska plantera den så fort jag skaffat ny.
Och här är lökarna jag hittade i samma kruka, men som alltså inte verkar vara samma sort som själva plantan: [attachment=35762:vad_lokar.JPG] Bra med bilder!! Det är inte Amaryllislök utan nåt annat. Amaryllis har betydligt större och rundare lökar. Så då kan vi avfärda Amaryllisspåret Du kan gärna dra isär rotklumpen och dela det hela om du vill, när du planterar. Sen är det bara att se vad det blir av den här bladmassan... Och visst ska du låta rötterna stå i vatten tills du köpt jord, men du kan hälla ur lite vatten så att det inte står vatten över bladbasen.
Alexander-VG-zon3
02-06-2009, 15:06
en bild på bladen kanske? löken tillhör inte plantan.
tycker nog mer att det lutar åt clivia. men är inte helt säker.
Alexander-VG-zon3
02-06-2009, 15:12
sedan måste det ju inte vara en krukväxt.
en annan sak jag tänkte på om man kollar rötterna så liknar det lite agapanthus, men bladen tycker jag inte liknar det.
..... men det är ju purjolök!!!
GunnellF
02-06-2009, 15:34
CITAT (evaisa @ 02-06-2009, 16:28)  ..... men det är ju purjolök!!! Purjo har inte såna rötter...
GunnellF
02-06-2009, 15:48
CITAT (flaxss @ 02-06-2009, 16:12)  sedan måste det ju inte vara en krukväxt.
en annan sak jag tänkte på om man kollar rötterna så liknar det lite agapanthus, men bladen tycker jag inte liknar det. Jadu... jag är benägen att hålla med dig om Agapanthus...
deborah
02-06-2009, 16:10
Hehe, nu ser jag likheten =) Men nä, det luktar inte som purjo, och de har väl små tunna rötter allra längst ner bara? Bladen är liksom långrandiga, inte till färgen men de har tydliga fördjupningar som bildar som ränder om ni förstår? Vad troligt att så många blev engagerade i min lilla gissningslek
GunnellF
02-06-2009, 19:00
CITAT (deborah @ 02-06-2009, 17:10)  Hehe, nu ser jag likheten =) Men nä, det luktar inte som purjo, och de har väl små tunna rötter allra längst ner bara? Bladen är liksom långrandiga, inte till färgen men de har tydliga fördjupningar som bildar som ränder om ni förstår? Vad troligt att så många blev engagerade i min lilla gissningslek  Ja det är alltid skoj att få gnugga sina geniknölar Jag är fortfarande lur på att det är Clivia... men inte alls säker. Magra Clivior kan se ut som på ditt foto, men det som är typiskt för Clivians blad är att de växer "platt" inte runt, om du förstår. Agapathus är också ett hett tips! Det där med fåriga blad kan jag inte ta igen såhär på tvärtan...
Alexander-VG-zon3
02-06-2009, 19:34
Clivia tror jag också på, den kan ju ha växt i fel förhållanden och kanske/eller blivit planterad för djupt plus så kan det ju också vara en ung planta och att den inte fått näring. bladen tycker jag liknar clivia och rötterna, det är just vid ''stambasen'' som ser lite ut som nåt annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|