Malin_MeL
Jag var eg färdig med alla plantor till växthuset, var på Hornbach och skulle köpa en balkonglåda, och där bredvid stod den och ropade mitt namn, en liten nätmelonplanta.

jag vet inget om melon, hur stor kruka behöver den? är det en klängväxt? tänkte ställa den ihop med slanggurkorna, har de liknande växtsätt?
texxas
Melon tillhör familjen gurkväxter, så de har ett liknande växtsätt. Kruka är ingen bra ide´, hellre då kanske en odlingssäck eller om du har odlingsbädd i växthuset. Du kan odla antingen liggande eller binda upp melonen. Att tänka på när du binder upp, är att se till att även frukterna får någon form av uppbindning, annars trillar de av -cry-.gif Glöm inte att pollinera med t ex en liten pensel. Lycka till.
Malin_MeL
mina gurkor ska få bo 20 liters spänner, funkar inte det för denna? jag har inte odlingsbädd, så det måste bli något slags kärl av något slag sad.gif
rosita
CITAT (Malin_MeL @ 02-06-2009, 15:52) *
mina gurkor ska få bo 20 liters spänner, funkar inte det för denna? jag har inte odlingsbädd, så det måste bli något slags kärl av något slag sad.gif

Jodå, du kan ha 20 liters hinkar, det har jag och det gick i alla fall bra förra året. Men kom ihåg att binda upp plantan i ett snöre och själva frukten i en annan, annars kan alltihop rasa ner! Jag hade en vattenmelon på 3,5 kg förra året!
Peztis
Det finns som små vaggor att hålla uppe melonerna med, har jag för mig. biggrin.gif

Kolla här! http://odla.nu/forums/lofiversion/index.php/t73991.html

Det borde funka att knyta ihop snören på samma sätt, jag gjorde det till amplar att hänga upp alla krukväxter i fönstren när sonen var i den åldern när allt skulle ryckas och petas i.

Kan ju tillägga att även om han nu är fyra så hänger blommorna kvar sina amplar! laugh.gif
De sitter bra och stadigt där!
rosita
CITAT (Peztis @ 02-06-2009, 18:45) *
Det finns som små vaggor att hålla uppe melonerna med, har jag för mig. biggrin.gif

Kolla här! http://odla.nu/forums/lofiversion/index.php/t73991.html

Det borde funka att knyta ihop snören på samma sätt, jag gjorde det till amplar att hänga upp alla krukväxter i fönstren när sonen var i den åldern när allt skulle ryckas och petas i.

Kan ju tillägga att även om han nu är fyra så hänger blommorna kvar sina amplar! laugh.gif
De sitter bra och stadigt där!

Just de melonnäten virkar jag till mina meloner! Men i år har jag så många meloner att jag inte hinner med i den takt de växer!
Malin_MeL
tack för alla bra tips!

Rosita, har du någon beskrivning på de näten, eller gör du på känn? vad använder du för garn? jag virkar mycket på vintern, men det blir liksom inte av på sommaren, men nu kan jag ju få ett mål!

jag satte ut melonen direkt i växthuset, behöver den varmt kom jag på nu?
tyvärr tappade jag den när jag kom hem så två blad gick av sad.gif men själva plantan verkar klarat sig...annars var det nog inte meningen att jag skulle ha fler växter.
carolo
Ja, Rosita - hur gör du dem? De är både söta och praktiska! Håller med alla andra föregående talare - dela med dig av melonnätsbeskrivningen! : - )

Mvh Carina
rosita
Beskrivning på melonnäten: Jag gör dem på känn. Börjar med 10 lm som sluts till en ring. Sedan gör jag fortsättningen med lm och st. Alla st gör jag i mitten av varje båge av lm. Första st på varje varv = 2 lm. Sedan ökar jag lm emellan st och har koll på att det blir större, men ändå som en påse. Antalet st är hela tiden 8, lm blir fler i ökningarna. Jag ökar inte varje varv. När nätet är stort nog för en melon (jag gör lite olika storlekar), avslutar jag med en sm och därefter ca 50 lm (som fungerar som upphängningssnöre) Sedan gör jag 3 upphängningssnören till på varannan st på sista varvet.

Det blev en mycket rörig beskrivning, whist.gif men kanske ni som har virkat förr kan förstå... flirting.gif
Malin_MeL
Nu har jag gjort mitt fösta melonnät. tack Rosita!

jag misstänker att det inte behövs mer än två för så sen som denna melonplanta blev så känns det som det inte är lönt att pollinera fler?

nästa år ska jag sätta egna fröer och inte köpa färdig planta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon