deborah
Hej
Jag har planterat om en aloevera på ett sett jag inte sett innan. Jag ställde helt enkelt rotklumpen (som var krukformad med plan undersida rolleyes.gif ) på ett fat, och fyllde på med lecakulor. Nu vattnar jag aloeveran lika ofta som de andra växterna (varannan dag så här på sommaren) och fyller på med vatten upp till kanten. Vattnet dunstar ju bort på ett par timmar.

Kan det funka tror ni?

Jag tycker att det blev rätt fint, jag behöver inte oroa mig för att rötterna ska stå i för mycket fukt, och det är mer praktiskt att kunna vattna alla växter samtidigt. Men hur ska den få näring? Kanske kan jag spraya rötterna med närningsvatten? Eller vattna med näring i vattnet?
GunnellF
Funderar om det kanske varit bättre att du delat på Aloën och satt dit enbart en del av plantan. Det ser oproportionerligt ut mellan rot och planta.
Chamomille
Tycker det blev snyggt tummenupp.gif Precis i min smak smile.gif
MariaS
VAttna inte så ofta bara! Det räcker med en ggr/vecka, annars är risken stor att rötterna ruttnar.
Erland
Blanda gärna en svag gödseldos i vattnet. Tänk på att plantan vill vila torrt och svalt till vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon