Full version: Fröså perenner
elvisjö
Skall plantera en rabatt till hösten och undrar vilka perennafröer som jag själv kan dra upp från frö på friland redan nu.
Rabatten skall gå i olika röda och rosa nyanser och vitt och har soligt läge i zon 3-4
Gillenia,Rosenflockel och Stjärnflocka "Lars" har jag redan
Som kantrabatt har jag delat mina lavendlar så nu står dom på tillväxt till höstplanteringen tänkte att dom skulle trivas i gränslandet mellan rabatt och grus
Anledningen till att det blev en rabatt var att jag ville ha en grusgång, istället för att kärra bort jorden
så la jag upp den som en limpa på ena sidan av gången
Grusgången blev 20meter lång och 80cm bred och fick en böjd form
elvisjö
Kom på att den här frågan inte skall vara i detta forum men jag kan inte flytta frågan
Vintergröna
Hej,
något som jag lyckats med är prästkragar, jag har massor och jag har sått dem på friland. De gillar sol, kommer snällt upp men blommar inte förrän nästa år.
HelenN
Solbrud, Solhatt, Malvor, Vallmo, Klockviva är bara några exempel som jag frösått o lyckats med.
StinaR
CITAT (lämås @ 05-06-2009, 12:08) *
Solbrud, Solhatt, Malvor, Vallmo, Klockviva är bara några exempel som jag frösått o lyckats med.

kan man alltså så t ex solhatt och vallmo på friland, utan att förodla dem först? Ja de självsår ju sig så det bör man ju kunna iofs...
Marlene z v
CITAT (StinaR @ 05-06-2009, 13:07) *
kan man alltså så t ex solhatt och vallmo på friland, utan att förodla dem först? Ja de självsår ju sig så det bör man ju kunna iofs...

Det är bara så mycket enklare att hålla reda på de små plantorna om man sår i krukor eller liknande. Det är mindre risk att de tas för ogräs under kontrolerade förhållanden.
elvisjö
Spikade ihop tre minipallkragar av några överblivna plank, bottnade med gamla tidningar mot ogräset och fyllde på med vanlig plantjord (fem för 99:- på coop)
Det gick bara åt en påse minipallkragarna
Jag sådde Brudslöja,solhatt och röd röllika.
Samtliga sådder har två veckor senare grott.
Sammanlagt antal plantor som grott uppskattar jag till 40-60st

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon