Red Top
Om jag har Googlat rätt så är det en Gråsvart kölsnigel - Limax cinereoniger.
Texten inom citationstecken är från Göteborgs Naturhistoriska Museum.

Den är inget skadedjur!

"Den gråsvarta kölsnigeln är "spetsig" baktill med en "köl" på ryggsidan"

"Andningsöppningen sitter bakom mitten av manteln"

"Sulans undersida består av tre fält varav det mittersta är ljust och de yttre mörka"

"Gråsvarta kölsnigeln har en tydlig kam på ryggsidan"

vildvittra
vilka häftiga bilder på en sävlig snigel:)
har inte tänkt på hur fin "huden" ser ut under allt slem:)
Red Top
De här sniglarna är inte särskilt slemmiga. Det är inte den svarta skogssnigeln heller.
Aqvakul
Så vackra sniglar! wub.gif
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 02-06-2009, 18:29) *
De här sniglarna är inte särskilt slemmiga. Det är inte den svarta skogssnigeln heller.

Bara undertill. biggrin.gif Snigelslem är en fantastisk produkt, segt som bara den. En snigel kan krypa längs med eggen på ett rakblad utan att få den minsta skada.
Meriona
Jättefina bilder!

Den som trampat barfota på en svart skogssnigel vet att de är slemmiga, jag vill minnas att det fastnade blad under foten upp till en vecka efteråt, trots skrubbning... laugh.gif
Myosotis
Sån där har jag nog också sett om det inte finns någon som är väldigt lik den. Jag blir alltid nervös när sniglar inte är svarta, vill verkligen inte få in mördarsniglar i min trädgård. Ibland ser man helvita, det kanske är albinistiska svarta? Sen har jag också sett sådana som är grårandiga, med mycket tydligare ränder än din Gråsvarta kölsnigel. Hur många arter finns det egentligen? Nästa gång ska jag titta mer noga.
Red Top
Det sorgliga för våra inhemska snigelarter är ju att många tar fel på dem och vår glupska inplanterade gäst, den spanska skogssnigeln.

Kölsnigeln kan t ex även se ut så här:

Samma sak gäller den svarta skogssnigeln, Arion ater

Som finns i olika gråa varianter. Den finns oxå i en vit variant.

Och en sån här

Den röda skogssnigeln, Arion rufus, är ju inte så vanlig och kommer ursprungligen från Centraleuropas lövskogar.

Bilderna lånade från Göteborgs Naturhistoriska Museums hemsida.

Sen finns det ju pantersnigel och åkersnigel och säkert många fler som jag inte kan.

Vissa dödar ju alla sniglar och snäckor de ser i trädgården fast att alla inte är skadegörare. Jag tycker det är sorgligt. Själv tycker jag att de är fascinerande.
noora
Vad äter dom sniglarna som inte är skadegörare? Äter dom nedfallna växtdelar eller är dom t.o.m. "köttätare"?
Myosotis
Jättebra, tack för info! Vad tydligt kammen syns på den översta! Sån där längsrandig svart har jag aldrig sett. Den röda är inte inhemsk alltså? Hur skiljer man den från mördarsnigel? Är alla mördare röda?

Och visst är de fascinerande och vackra. det är så idiotiskt att ha ihjäl allt som kommer i ens väg, men jag börjar inse hur vanligt det är. Själv brukar jag flytta sniglarna av vägen så de inte blir överkörda.

CITAT (noora @ 03-06-2009, 17:55) *
Vad äter dom sniglarna som inte är skadegörare? Äter dom nedfallna växtdelar eller är dom t.o.m. "köttätare"?

Svarta skogssnigeln brukar komma fram och hjälpa till att äta upp gräsklipp som blivit liggande. Jag har också sett dem äta varandra (ett helt gäng på en överkörd kompis).
Pius
Jag har leopardmönstrade i min trädgård, vad nu de kan heta. Slog upp dem på nätet men nu är det glömt. confused.gif

Ingen som kan lägga ut bilder på de där mördartyperna så jag vet vilka jag ska bära långt bort. För ha ihjäl djur det kan jag då bara inte. Förutom fästingar och mygg. coolgleam.gif

Pius
Red Top
På de här länkarna hittar du mycket information om sniglarna. smile.gif

Spansk skogssnigel

Pantersnigel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon