therese.kvist
02-06-2009, 18:16
Läste om nån som bara sådde i sand...
Nån som har erfarenhet?
Jag provade o sätta ut tomatplantor i helgen.
Men det stod att man skulle spola bort all jord, annars skulle inte rötterna leta sig ut.
Jag provade båda delarna.
Men det var lite varmt så de ser väldigt hängiga ut, hoppas de repar sig nu när det är svalt.
Som sagt nån med erfarenhet??
Det bör man inte göra - d v s man bör inte läsa kvällstidningar. Om man planterar i sand så måste man verkligen se till att själv tillföra all näring, och tomat kräver ganska mycket näring. Så du får lägga på mycket grässklipp, och gärna något som innehåller kalium och fosfor också.
Det är nu andra året jag odlar i sand i växthuset.
jag har behållit jordklumparna , men täckt dom med sand och sedan med klippt gräs så att inte jorden torkar ut.
Jag tyckte att gurkorna mådde bättre av sanden än jorden.
Tomaterna och paprikorna mådde lika väl dom förut.
det blir intressant att höra hur det blir med dom tomaterna där du har spolat bort jorden !
har du tomaterna i växthuset eller ute ?
therese.kvist
02-06-2009, 18:58
Allt utomhus!!!
jag såg precis ett finskt trädgårdsprogram.
Där hade en kvinna lärt av svenske-Nils ( vad han heter nu mer...)
Hon hade en vanlig gräsmatta, på den hade hon lastat en halvmeter hög grovt sand.
Växterna mådde prima och hon hade bara klippt gräs som täckning.
Inga mastodont mängder gräs syntes.
Hon hade sandbäddar även i växthuset med tomater och gurkor och täckte även där med gräset.
Hon hade odlat så under flera år och var verkligen nöjd.
jag har odlat med grästäcke 8-9 år och det fungerar kanon, minimalt med rensning !
Det vore intressant att testa även sandodling utomhus någon gång.
Just nu är jag nöjd för jag har alla tusen plantor nere i jorden och ett tjockt lager gräsklipp överallt.
I växthuset täcker jag med klippt gräs bara 2-3 gg / sommaren, tomater klarar sig bra.
man kan väl ge någon extra tillskott av gödning om man vill och växterna verkar vilja det.
Just nu är de gröna och prima med massa tomater på G !
Therese lova att rapportera på hösten hur det blev med dina plantor !
Skicka gärna ett pm till mig också då , så att jag inte missar dina erfarenheter !
svenske-Nils = Nils Åkerstedt, han har skrivit flera trädgårdsböcker b l a "Boken om marktäckning : och om odling i sand "
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.