Jennyirene
Tänkte sätta någon marktäckare under de träd vi har satt nyligen. Vill gärna ha något som blommar i blått, funderar på någon näva, eller mossflox. Vill ha alla era tips. Kanske har ni bilder också så jag kan se något exempel. I Söderläge förra året användes mkt en marktäckare som hette något typ "vinka minor"....nä kanske inte alls så men något liknande, den var även vintergrön och blommade i blått.
Christina i Taxinge~
Vinca major och Vinca minor heter Vintergröna på svenska och blommar mycket riktigt med söta, violblå blommor.
Den har blanka gröna blad och ser frisk & fräsch ut.

Hos mig är den ett gissel! Jag drar och sliter för att bli av med den. Det är hårt jobb att dra upp den ur lerjord....
Men jag vet att många inte alls tycker så illa om den som jag, så jag ska absolut inte avråda dig från den.....bara påpeka att det finns en del att tänka på flirting.gif

Revsuga blommar också i blått, kornblått. Den täcker snabbt och finns även som mörkbladig och variegerad. Den är enklare att riva upp om man tröttnar giggle.gif
Själv har jag smultron under mina äppelträd, men de har själva slagit sig ner där.

Tänk på att äppelträd trivs bäst med öppen jord runt fötterna de allra första åren och de är enklare när de ska gödslas.
Som äldre träd bryr de sig inte så mycket - har jag fått mig berättat och jag tror på det!

Aqvakul
Jag håller med Christina att ddet är bäst att hålla bar jord de första åren. Små låga nävor blir väl fint sen...
ängsvädd
Jag har aldrig haft bar jord runt mina fruktträd för jag har hört att trädet då lättare drabbas av sjukdomar eller skadedjur - minns ej vilket. Bar jord är onaturligt. Det har iaf funkat för mig att låta ängen växa vid träden - men jag har ju inget att jämföra med.

Tror absolut att du kan ha en marktäckande blomma under träden - trädens rötter når mycket djupare än blommornas.
Aqvakul
Det är betydligt bättre med en marktäckare än med gräs. Gräset stjäl otroligt mycket näring. Problemet med marktäckare är att det försvårar tillförseln av näring och jordförbättring, vilket behövs särskilt de första åren.
lavendelgården
Det är väl inget problem att sätta något marktäckande under träden. Håller fukten och du slipper rensa. Mossflox låter bra tycker jag, revsuga är också bra.Själv har jag satt vårsköna och myskmadra runt vissa träd. Det fungerar bra. Välj något som du tycker är fint.
Åsa
www.lavendelgarden.nu
Tulipanaros
Smultron är en vacker och välsmakande marktäckare som inte stjäl så mycket näring!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon