Christina i Taxinge~

Efter en vinter som av nån anledning tog död på fler rosor hos mig än som dött på de senaste 12 åren tillsammans, har det nu kommit en försommar som gör mig helt.....ja, häpen! unsure.gif

Alla överlevande buskrosor verkar växa till oanade storlekar och de är fulla med knopp yes.gif
Det är "oversize & overkill" på nåt vis, nästan för mycket!

Och gräset växer till oanade höjder dessutom - och snabbt!!!!!!!
För att inte tala om allt ogräs..... duh.gif
Och allra värst för tillfället är m-a-s-k-r-o-s-o-r-n-a! devil.gif
De får mig nästan att bryta ihop -cry-.gif
Hatobjekt!!! ranting.gif

Jag tänkte inte att detta skulle bli ett gnällinlägg, men oj! va jag bedrog mig shy.gif laugh.gif
Egentligen ville jag bara höra hur era överlevande rosor uppför sig - är det oversize hos er också?

svennis
Christina du bryter inte ihop. Du skriver det ju av dig, fri.
Många krukor här som frös i våras, var jag inte beredd på. Men det gör det enklare.
Rosorna i murgrön an är rundgnagade av någon varelse som suttit skyddad. Kommit över det meeen
nu kommer nya skott upp genom murgrönan. Sluta aldrig att förvånas. naughty.gif
Maskrosorna vårdar jag, tycker de är fina. Bra för bina. Kommer lite paraplyer ibland..
Monstersommar på gång verkar det som.
Jag som lärde mig att man inte skall klippa rosor på våren..Passade mig bra.
renate
Om det blir en monstersommar vet jag inte än,men rosbuskar är stor och fulla av knoppar.Inte en enda rosbuske har dött här,men sticklingar jag fick av Anna frös i sina krukor i kallväxthuset,konstigt nog överlevde de flersta av mina egna,men även där var det lite svinn.Vet inte om jag ska sticker någon i år ev Frühlingsduft för den frös ner mycket.I så fall ta jag in krukorna i snickarboden.Gula blommor i gräsmattan gillar jag inte kör över de med gräsklipparen.
Kajsa
Om man så jobbar dygnet runt får jag inte ihop det, tur man inte har större trädgård även om jag ofta önskat det dubbla. Jag har fått upp tusentals fingerborgsblommor i rabatterna troligen från komposten, usch vad det stör mig, har tagit tillvara ca 30 st, det får väl räcka.
Ezereht
Jag tror det är antingen växthuseffekten eller så är vi på väg in i en tid av mera turbulent väder. Mer extremer. Mina rosor som lever har kommit sig fint tycker jag biggrin.gif Men jag vet inte riktigt vad som är normalt för Umeå heller, egentligen. Har ju bara haft trädgård här i 3 år.

Maken har köpt virke nu i alla fall och lovat bygga rosstöd till mig. Än är min Helena inte så stor men jag har planer för den happy.gif
embees
Hos mig har alla mina verbenor dött. Både jätteverbena, blåverbena och violverbena. De har överlevt snö, 10 minusgrader men klarade inte lång barmarksfrost på bara några grader. Och inte hade jag sått nått nytt och nu är det försent. Snyft..... -cry-.gif
Chamomille
Alla rosor har drabbats av barkfläcksjuka sad.gif utom Lykkefund som växer så det knakar. Den är frisk och glad och har nya tjocka grenar på ca 1 meter smile.gif Det mesta växer ovanligt mycket och fort i år. Har just klurat ut att jag har satt många växter alldeles för tätt... wacko.gif
wibemo
Håller med Christina i Taxinge. Allt verkar så överdådigt. Alla mina klematis knoppar och blommar som aldrig förr. Rosorna fyllda med knopp. Mina funkior har aldrig varit så stora som i år. Det är väl bara att njuta när jag dessutom kan lägga till att mördarsniglarna är nästan obefintliga i år.
Christina i Taxinge~
Ja just det - funkiorna är enorma!
Så har de aldrig sett ut hos mig kan jag säga....... smile.gif
Stiffe
Även jag är förundrad över detta. Några frostskador att nämna har det inte varit, utan det är barkfläcksjukan som står för allt svinn. ranting.gif Men, trots att det såg för erbarmligt ut tidigare i våras innan rosorna fått blad, så är det nu väldigt frodigt. Och framförallt så verkar alla rosor ha knoppar så det svämmar över. confused.gif Dessutom känns det som om allting är väldigt tidigt i år. Midsommarblomstret sjunger på sista versen. Maskrosor var det extremt gott om i år - också. De är dock överblommade, men nu har alla revsmörblommor tagit över den förhatliga gula stafettpinnen. Nåja, om alla rosknoppar slår ut, så dränker det allt annat i blomväg. biggrin.gif Just nu gläds jag mest åt Roserai de l´Hay med sina vackra purpurfärgade blommor som doftar så ljuvligt. yes.gif Sedan är det ju inte heller fel att vresroshäcken lägger ett rosostöcken över hela trädgården. biggrin.gif
/S
pleximaster
Alla rosor har överlevt, några fyndrosor som jag planterade i januari har dock fått börja om helt nere från marken. Men då har de storr i kruka utomhus på plantskolan större delen av vintern. Det enda som gått bort i vinter är en buskpion vars ymp dött den var gul förra året men i år så kom det bara rosa blommor... (Vackra, men dock...)

Jag håller med om att det växer så det knakar. Jag tror att det beror på att vi harft mer regn än föregående år. Nu i vår hade vi perfekta vårväderdagar, varma och soliga och med regn på nätterna. Detta har gjort underverk för växtligheten. Saker blir stora!

Dessutom har jag märkt att skadeinsekterna inte hunnit med i samma utsträckning som växterna. Det är mycket mindre bladlöss, vita flygare och annan ohyra. Mina rosor har alldrig varit friskare än i år, nu kommer lite stekelangrepp men det är inget allvarligt. Förra torra våren var det katastrof! Jag tror att det beror på att växterna hunnit växa upp och mogna i större grad innan ohyrans ägg kläckts. Vad tror ni? Har Ni friskare plantor.

mvh plexi
Ezereht
Jag har knipsat mina första steklar också. Kommer de hela sommaren, eller bara nu på våren?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon