ingrid fuxwall
02-06-2009, 20:46
Finns det någon här som vet hur man beräknar månadskostnaden för boende i villa?
Sedan undrar jag om det finns någon här som vet var man ska söka för att få veta vad "bistånd" innom hemtjänsten innebär. Har en känsla av att det egentligen är väldigt enkla frågor men just nu står det helt still så jag hoppas någon kan komma med tips
ingrid
smörblomma
02-06-2009, 21:11
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-06-2009, 21:46)

Finns det någon här som vet hur man beräknar månadskostnaden för boende i villa?
Sedan undrar jag om det finns någon här som vet var man ska söka för att få veta vad "bistånd" innom hemtjänsten innebär. Har en känsla av att det egentligen är väldigt enkla frågor men just nu står det helt still så jag hoppas någon kan komma med tips
ingrid
Såvitt jag förstår räknar man in driftskostnad plus räntekostnad efter skattelättnad men inte amortering eftersom den räknas som ett sparande. Dela den årliga kostnaden med 12 så får du månadskostnad.
Detta gäller iaf när man beräknar bostadsbidrag.
Ang bistånd kan du läsa här
http://www.malmo.se/aldrefunktionshindrade...6800064377.html
ingrid fuxwall
02-06-2009, 21:29
CITAT (smörblomma @ 02-06-2009, 22:11)

Såvitt jag förstår räknar man in driftskostnad plus räntekostnad efter skattelättnad men inte amortering eftersom den räknas som ett sparande. Dela den årliga kostnaden med 12 så får du månadskostnad.
Detta gäller iaf när man beräknar bostadsbidrag.
Ang bistånd kan du läsa här
http://www.malmo.se/aldrefunktionshindrade...6800064377.htmlTack för ditt svar!
För väldigt många år sedan bodde min då mer än 90 år gamla svärmor hos oss under någon tid och hon fick lite hjälp till sina kostnader.
Man tog hänsyn till taxeringsvärde, lånen samt så fanns det någon chablon för uppvärmning och det var nog detta jag var ute efter.
ingrid
När jag räknar på boendekostnad så tar jag med alla kostnader som jag anser hör till bostaden och som jag inte skulle ha om jag inte hade en bostad.
Alltså:
Kapitalkostnader: Räntan. Hela räntan. Idag är det väl ingen som har jämkning? I min egen beräkning tar jag även med amorteringen eftersom det är ett "tvingande" sparande. Det är ju pengar ut varje månad. Men jag vet att myndigheter ser annorlunda på saken.
Driftskostnad:
El
Vatten
Sophämtning
Eventuell samfällighetsavgift
Villa-Hemförsäkring
Har haft debatt med myndigheterna ang elkostnad när jag hjälpte min far att beräkna hans boendekostnad. De vill ha in elen i hushållskostnaden men det gäller bara lägenheter. När det gäller villor är elen en bokostnad (tex uppvärmning av varmvatten).
Edit: Ingrid, gå inte på schabloner. Kolla på förra årets räkningar och jämna av uppåt.
Den kommunala avgiften som ersätter den gamla fastighetsskatten ska väl också räknas in i boendekostnader?
Glöm inte uppvärminigskostnaderna om villan värms med något annat än el (t.ex. olja eller pellets).
CITAT (noora @ 03-06-2009, 12:54)

Den kommunala avgiften som ersätter den gamla fastighetsskatten ska väl också räknas in i boendekostnader?
Glöm inte uppvärminigskostnaderna om villan värms med något annat än el (t.ex. olja eller pellets).
Helt rätt Noora! Det är jätteviktiga poster! (Som jag glömde bort i hastigheten)
Bistånd inom hemtjänsten är allt som hemtjänsten utför. Vad det är beror ju på vilken hjälp som behövs. Handling, städning, tillsyn- man tittar in och pratar ett par ord och kollar så allt är under kontroll, matleverans, vård i hemmet, blöjbyte, hjälp med toalettbesök... Hjälpen kan ändras, minskas, utökas efter behov.
Prata med en av kommunens biståndshandläggare.
ingrid fuxwall
03-06-2009, 20:20
De ska ha 265 kronor per besök!!
Sedan fick jag telefon nummret till någon som lär ha gått i väggen.
Reagerade då man i underlaget för beslutet beräknade en hyra på 1 500 kronor per månad - vem har så låg boendekostnad! samt att man tänkte ta betalt för ganska många dagar då sambon legat på sjukhus och att man skulle ta betalt för fler besök per dag än vad som gjorts - orkar inte med de som ska hjälpa och underlätta livet för de som drabbats av sjukdom. Helt klart tycker de att anhöriga ska sköta allt - är ju bättre om de går i väggen och att personalen kan hålla sig frisk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.