maltemus
Ska köpa ett växthus på ca 3*3 meter (Blev ett vanligt istället för vägg efter besök)

Besökte både Classicum och Villab båda verkar bra.

Vilka har bäst hus? Maxi 4 eller Serralux ? Vill helst inte ha plast men båda var i glas enligt säljarna...
Kändes som det är samma hus...

Är ngn av bättre kvalitet?

maltemus
Är det verkligen ingen som har åsikt om vilka av väggväxthusen som är bäst...?
uno
2003 köpte jag mitt växthus. Viktigt för mig var en stabil stomme samt ett hus med bra bredd.
Clasicums Helios motsvarade mina krav. Detta köp har jag inte ångrat utom på en punkt. Jag borde
köpt en sektion längre eller kanske två. Dessutom hade det varit bra om jag köpt huset med plasttak i stället för som nu glas även i taket.
skogstroll
Jag köpte ett litet 5,2 kvm i glas från Willab. Jag har absolut inget att klaga på :-) Hade jag tagit plast hade det nog blåst bort från min klipphylla rolleyes.gif
muppan
Håller precis på att montera ett serralux vägg.

Om man tänker priset så borde det finnas bättre monteringsanvisning och support.

Får jag inte ihop det får dom komma och hämta skiten. Väldigt besviken.

Kicki
ErikG
Det finns nog inte många som ägt båda växthusen och kan avgöra vilket som är bäst. Jag vet inte mycket om Classicum, köpte ett Euroserre maxi 4 förra året som jag är jättenöjd med. Classicum anger att det är extra förstärkt för storm, så om man bor vid havet kan det kanske vara ett alternativ att väga in. Annars är väl Classicum dyrare vill jag minnas, och för de pengarna kan man med fördel välja ett större Euroserre. 9kvm är lite litet, ta gärna till en eller två extra sektioner om Du har plats.

Vi använder växthuset också som lusthus, sitter just nu och knappar på den bärbara i knät i en härlig augustikväll.

Erik
uno
CITAT (ErikG @ 08-08-2009, 21:27) *
Det finns nog inte många som ägt båda växthusen och kan avgöra vilket som är bäst. Jag vet inte mycket om Classicum, köpte ett Euroserre maxi 4 förra året som jag är jättenöjd med. Classicum anger att det är extra förstärkt för storm, så om man bor vid havet kan det kanske vara ett alternativ att väga in. Annars är väl Classicum dyrare vill jag minnas, och för de pengarna kan man med fördel välja ett större Euroserre. 9kvm är lite litet, ta gärna till en eller två extra sektioner om Du har plats.

Vi använder växthuset också som lusthus, sitter just nu och knappar på den bärbara i knät i en härlig augustikväll.

Erik

Det finns en fördel med Classicums Helios och det är bredden. 384 cm och ett brett växthus
är bra att ha.
Turnit
Hej...har nu hittat hit. Är på jakt efter ett växthus och har nu fallit för Maxi mur på Willab.

Nån som har växthus med mur?

Tänkte mig ett på 11,7 kvm

Ni som har classicum....har ni nån länk??
uno
CITAT (Turnit @ 11-08-2009, 13:37) *
Hej...har nu hittat hit. Är på jakt efter ett växthus och har nu fallit för Maxi mur på Willab.

Nån som har växthus med mur?

Tänkte mig ett på 11,7 kvm

Ni som har classicum....har ni nån länk??

classicum.se
muppan
Nu har jag ingen erfarenhet av Willab men vi köpte vårat av Classicum dels för deras Serralux var bredare än Euro-Serre och de har en stabilare konstruktion annars är de nog likvärdiga.

Classicum som företag är nog kanon så länge allt är smärtfritt vilket vårat tyvärr inte har varit.

Så nu väntar vi på nya profiler och en kompensation för allt krångel vill dom inte ens lyssna på.

Så nu har vi ett skelett på tomten som jag mer än gärna vill skicka tillbaka så att jag slipper se alla repor på de lackerade profilerna eftersom monteringsanvisningen var knapphändig så har vi fått monterat om gavlar och front ett -par -tre gånger.
Inte ens försäljarna visste riktigt på en gång heller.

Kicki
T.Olsson
Hej, har ett maxi mur från willab på ca 20 kvm. lite krångel med monteringen men annars är jag jättenöjd!

bil
Jag pratade med Classicum idag och deras växthus tål bara vind upp till 22 m/s (Classicum Helios) . Så jag hade undersökt hur mycket vind Willands tål. 22 m/s, så mycket blåser det ju ofta !
Så här i efterhand ångrar jag mitt köp av Classicum. Hade jag vetat att det inte tål mer vind så hade vi hellre byggt ett på egen hand med stabilare konstruktion. Nu måste vi ju förstärka och bygga om det vi har, och det räknar man ju inte med när man köper ett växthus monterat o klart. , för 80.000`.
flouee
CITAT (bil @ 25-11-2009, 19:58) *
Jag pratade med Classicum idag och deras växthus tål bara vind upp till 22 m/s (Classicum Helios) . Så jag hade undersökt hur mycket vind Willands tål. 22 m/s, så mycket blåser det ju ofta !
Så här i efterhand ångrar jag mitt köp av Classicum. Hade jag vetat att det inte tål mer vind så hade vi hellre byggt ett på egen hand med stabilare konstruktion. Nu måste vi ju förstärka och bygga om det vi har, och det räknar man ju inte med när man köper ett växthus monterat o klart. , för 80.000`.

ohmy.gif 80 000?! Är det vad man får betala för ett växthus?!
bil
Det är knappt 24 m2, förhöjd vägghöjd, med extra dubbeldörrar, extra takluckor, takluckor som öppnas o stängs automatiskt och inkl montering av växthuset. (Jag kommer inte ihåg om det var ngt mer som tillkom.)
CurlySue
själv föredrar jag Skbv.se , Skånska Byggvaror.
Kanonbra växthus, minst lika bra kvalite som Willab , om inte bättre.
Hopp
CITAT (muppan @ 15-08-2009, 08:40) *
Nu har jag ingen erfarenhet av Willab men vi köpte vårat av Classicum dels för deras Serralux var bredare än Euro-Serre och de har en stabilare konstruktion annars är de nog likvärdiga.

Classicum som företag är nog kanon så länge allt är smärtfritt vilket vårat tyvärr inte har varit.

Så nu väntar vi på nya profiler och en kompensation för allt krångel vill dom inte ens lyssna på.

Så nu har vi ett skelett på tomten som jag mer än gärna vill skicka tillbaka så att jag slipper se alla repor på de lackerade profilerna eftersom monteringsanvisningen var knapphändig så har vi fått monterat om gavlar och front ett -par -tre gånger.
Inte ens försäljarna visste riktigt på en gång heller.

Kicki

Hopp
Jag är nyfiken på om ni fick någon kompensation från Classicum.
Har själv ett växthus, som saknade material, bruksanvisningar och försenad leverans.
Fick aldrig ens kompensation eller de material el. värdet av vad de saknade materialet tillbaka.
De svarade inte ens på mina mail, Classicum har inget trevligt kundbemötande.

CITAT (flouee @ 25-11-2009, 21:08) *

CITAT (flouee @ 25-11-2009, 21:08) *

Classicum ändrar garantin hela tiden! Behåll katalog från aktuellt år och ev.garantier om något skulle inträffa.
Dom är inte lätta att ha att göra med.
ingaröbo
Jag har ett Gothic på 14,1 kvm från Willab. Vi valde från Willab för att de enligt info hade en stadigare profil som inte behövs att stadgas upp ytterligare på blåsigare ställen.
Vi har nu haft detta i några år och inget har gått sönder och växthuset står kvar trots alla snömängder och halv storm.
Vi valde också en extra försäkring via Willab som täcker allt, även nedfallande träd eller om jag skulle klanta till det och spräcka rutor så täcks det också. Tror att försäkringen kostar 750 kr/år o det är det värt med tanke på att växthuset skulle bli väldigt dyrt att reparera om det rasade, ingen självrisk!

Hemförsäkringen täcker nästan inget alls så den är inte mycket värd (enligt info jag fick när jag ringde o kollade)
Kickig
Jag är nybörjare och satt upp mitt första växthus förra året på landet och valde ett Juliana Compact 5 kvm från Willab. Jag är jättenöjd med det. Dock tog det några timmar innan vi fattade hur alla aluminumprofilerna skulle monteras, bruksansvisningen var väl inte klockren enkelt. Nu har jag köpt ett växthus till, som jag ska ha hemma på vår lilla atriumtomt. Jag valde återigen Willab och Juliana men en modell större 6,2 kvm (får inte plats med större på tomten tyvärr). Måste säga att denna modell var mycket kraftigare i profiler och stadigare vilket är positivt, även om jag inte är missnöjd med Compaten. Bruksanvisningar kan alltid bli bättre helt klart. Jag har kanalplast till båda växthusen. Det första satte vi med sk flugben, knepigt och jobbigt men det gick. Vårt nya nu har vi valt att montera med plastlister, det såg ju både snyggt och enklare (!!!) ut när vi gjorde köpet. Vi fattade dock inte hur dessa lister skulle monteras, fick åka till Willabbutiken för att fråga och fick bra hjälp där. Men de är stenhårda att montera så ett bra tips är att ha en person med jättestarka tummar och fingrar för det krävs för att klämma fast listerna men det blir snyggt!!! Jag har fått jättebra service hos Willab Garden i Bromma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon