Full version: Mår inte bra
Mimika
Rosen är uppenbarligen inte frisk. Den är sen, det mesta frös ner, nu har den en knapp decimeter som beter sig konstigt: nytillväxten hinner knappt utvecklas förrän bladen gulnar i kanterna och sen torkar de. Varför orkar den inte utvecklas tror ni? Den hade en sorglig resa från Rosenposten i höstas, flera dagar på posten, men det klarade de andra rosorna galant, dock inte HH. Samma hände med den förra för ett år sen. Aldrig mera HH via internet, men jag vill så gärna ha den!! Kan någon ge råd om vad jag bör göra. Näring får den.. vatten också. Ska man gräva upp den?
Ezereht
skuggar du den? Jag har märkt att mina nyplanteraderosor inte klarar sol och blåst så bra. När jag lagt en lerkruka över som skydd så mår dom mycket bättre.

sen närign? Vad för näring? Nyplanterade rosor vill nog inte ha så myckket näring, det kan bli för starkt för dem. Dom är som bäbisar, vill ha lättsmält mat till att börja med.
Mimika
Det kanske är solen.. vind tror jag knappt på den platsen. Gödslade inte vid planteringen i höstas men lite brunnen hästskit fick den nu, och hackade bananskal.. här har daltats. Men kanske är den för känslig för det..den tog väldigt lång tid på sig och jag trodde länge att den var död. Suck, vi får väl se.. jag ska skugga den lite, tack för tips.
En del individer är ju väldigt svaga..jag fick den sista Paula Vapelle från Rosenposten, klen liten rackare och den är lika tveksam till om den vill leva, men den har inte börjat vissna än. Jag får ta ett snack med dem ...
Christina i Taxinge~
Min HH är också en knepig typ.....
Jag har haft den i flera år, men den blir aldrig snygg.
I år består den, än så länge, av en enda grov gammal stam som växer i 45 graders vinkel och har några tofsar med blad på den yttersta tredjedelen.
Den är inte värd platsen den tar upp och den kommer att grävas upp den dan jag orkar ta itu med sånt.

Mimika, är just den rosen viktig för dig?
Det finns andra vita rosor som fungerar bättre!
'Schneezwerg' t ex om du vill ha en rugosa.

Mimika
Nej, kanske borde jag strunta i den. Schneezwerg ser fin ut, flera vita rugosor står på kö. Intressant att flera stött på problemet. Jag tror att den är väldigt känslig för hur den behandlas.. får absolut inte ligga och torka barrotad i värme på ett postkontor. Av pur envishet kommer jag inte kunna låta bli den när jag hittar den på en bra plantskola i kruka.
Men jag vill ha många vita rugosor...
Ezereht
Såg fiiiiina stora krukade HH i dag på smultronstället... tänkte på dig wink.gif

Men själv kom jag hem med en Jan Spek. Den är min gula ersättning för min döda Amber Cover och så ska jag sätta små plantor av solhatt Guldstorm i närheten. Jag såg Kajsa hade det på ett foto och det var sååååå fint (gult och gult alltså). Egentligen tänkte jag skaffa en gul austin, men jag velar och velar och veeeeeeeeeeeeelar. Är lite feg med att beställa, men jag borde väl. Man kan ju inte ha en trädgård helt utan Austinrosor väl wink.gif
ingrids
Hm, man kanske borde kolla om Smultronstället har öppet i helgen. Inte för att jag ska ha något ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon