tepa
Hej

När man planterar Azalea, ska man ju ha surjord. För att slippa köpa en hel säck för EN Azalea, skulle man kunna köra surmjölk i vanlig jord ? Måste man fylla på sen eller räcker en liter ?

Hälsn Tepa
GunnellF
confused.gif Du skämta på mig aprillo?
therese.kvist
rododendronjord inte mjölk
tepa
Hej

Nej, skämtar inte. Jag har faktiskt hört/läst det. Många år sen. Men den personen kanske skämtade ... rotfl.gif

Tack, Therese, det blir nog att köpa Rhodojord. Den ska väl hålla till nästa år, ifall jag inte köper så mycket som ska ha surjord iår?

Hälsn Tepa
Gunilla T
Nej, nej Tepa surmjölk kan du inte lägga i jorden!

För att ge bra förutsättningar för din Azalea skall du använda grov, ogödslad och okalkad torv som du blandar med rhododendronjord, kompost och grovt grus. En säck Rhododendronjord är alldeles för lite för Azalean som blir ganska stor så småningom.
tepa
Tack Gunilla. Tänkte nog en låg liten Azalea. Jag har en, men vill ha fler. Det finns väl större också. Ska dom ha full sol ? Min lilla har bara sol på förmiddan, men den trivs bra. Där jag nu tänkte sätta är väl lite mera skuggigt. De kanske blommar över fortare om de står i full sol hela dan ?

Hälsn Tepa
GunnellF
CITAT (tepa @ 03-06-2009, 09:44) *
Hej

Nej, skämtar inte. Jag har faktiskt hört/läst det. Många år sen. Men den personen kanske skämtade ... rotfl.gif

Tack, Therese, det blir nog att köpa Rhodojord. Den ska väl hålla till nästa år, ifall jag inte köper så mycket som ska ha surjord iår?
Hälsn Tepa

Tror att du blev lurad där, ja naughty.gif

Ogödslad torv funkar också precis som Rhododendronjord och är billigare. Azalea liksom Rhododendron är kalkskyende och ska ha lågt pH-värde i jorden.
Eva 33c
Jag har sett att det ibland rekomenderas att man kan vattna torvblock med filmjölk och vatten för att påskynda mosstillväxten på dem. Kanske var det något sånt du läst/hört. Om det fungerar eller inte ska jag låta vara osagt för jag har aldrig provat.
Snigelhatare
Jag använder torv, men undrar varför det inte skulle gå med sur mjölk. Det är väl inget skadligt i den?
MariaS
CITAT (Snigelhatare @ 03-06-2009, 10:13) *
Jag använder torv, men undrar varför det inte skulle gå med sur mjölk. Det är väl inget skadligt i den?

Mjölk och även filmjölk innehåller STORA mängder kalk! Det är därför äldre kvinnor ska inta denna brygd, för att få ett starkare skelett! Altså INGET man försurar jorden med!
Fågelvägen
CITAT (Eva 33c @ 03-06-2009, 10:08) *
Jag har sett att det ibland rekomenderas att man kan vattna torvblock med filmjölk och vatten för att påskynda mosstillväxten på dem. Kanske var det något sånt du läst/hört. Om det fungerar eller inte ska jag låta vara osagt för jag har aldrig provat.

Jag har provat och visst fungerar det. Men något vetenskapligt experiment var det inte, jag hade ingen provyta utan filmjölk/yoghurt. Den skulle kanske blivit lika mossig.
ängsvädd
CITAT (Snigelhatare @ 03-06-2009, 10:13) *

Ordet sur kan betyda olika saker - det man ska ha är något med lågt pH=sur i den bemärkelsen. Sur mjölk har inte lågt pH - innehåller en massa kalk som är pH-höjande som Maria skrev.
Platinum
CITAT (MimmiH @ 03-06-2009, 11:03) *
Ordet sur kan betyda olika saker - det man ska ha är något med lågt pH=sur i den bemärkelsen. Sur mjölk har inte lågt pH - innehåller en massa kalk som är pH-höjande som Maria skrev.

Filmjölk innehåller mycket kalcium men har ett pH på ungefär 4,4 (ett pH som ligger i den sura delen av pH-skalan).
ängsvädd
CITAT (Platinum @ 03-06-2009, 11:34) *
Filmjölk innehåller mycket kalcium men har ett pH på ungefär 4,4 (ett pH som ligger i den sura delen av pH-skalan).

Aha: sur mjölk = filmjölk?
Platinum
CITAT (MimmiH @ 03-06-2009, 11:58) *
Aha: sur mjölk = filmjölk?

Surmjölk är mjölk som tillsatts bakterier för att sedan omvandlas till diverse syrade mjölkprodukter, som yoghurt, filmjölk t.ex.
ängsvädd
CITAT (Platinum @ 03-06-2009, 12:02) *
Surmjölk är mjölk som tillsatts bakterier för att sedan omvandlas till diverse syrade mjölkprodukter, som yoghurt, filmjölk t.ex.

OK. Men det borde inte vara lämpligt att använda till surjordsväxter eftersom det är så kalkrikt som sagts tidigare.
Gunilla T
Surmjölkens "sura" effekt regnar bort omgående men torv har en buffrande effekt dvs torven har en buffert, ett förråd kan man säga som gör att den håller jorden sur. Dessutom behöver Rhododendron den fluffiga jord som torven skapar, någon sa att Rhododendronjord skall vara så porös att man kan köra ned armbågen till handleden i den.
Christer i Falköping
Själv blandar jag mycket vanlig grov okalkad torv, ungefär en del jord tre delar torv, med den befintliga jorden, ingen rhododendronjord behövs om man nu inte vill slänga ut pengar i onödan förstås.
Christer.
Anders zon 1
Tror inte heller att sur mjölk eller filmjölk går att använda för att sänka pH-värdet i jorden. Dels tror jag att det det skulle behövas väldigt stora mängder för att påverka markens pH nämnvärt, dels misstänker jag att mjölksyran, som är det som är surt i filmjölk, tämligen omgående bryts ner i marken (p g a diverse biologiska och kemiska processer) och därmed troligen förlorar sin surgörande effekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon