Ancajo
Jag har ett stort stenblock (ca 2m högt) framför huset och nedanför berget har det tidigare varit en rabatt som jag har lagt igen... Nu har jag fundering på om det kan finnas någon klätterros som man skulle kunna plantera som sedan kan klättra uppför stenen? Finns det någon som har erfarenhet av något liknande och skulle kunna tipsa om en bra rossort. Färg har mindre betydelse. Det är sydöstläge med relativt mycket sol...

//Ancajo
Ezereht
Vilken zon bor du i, eller vart i landet?
Fågelvägen
Hej Ancajo, välkommen till odla! Och grattis till det imponerande stenblocket! Bra idé med en ros vid stenen. Någon honungsros, vit med hundratals små blommor, kunde kanske klä stenen.
På den skuggigare baksidan av stenblocket skulle troligen murgröna, klätterhortensia eller pipranka trivas. Eller ormbunkar och rhododendron om du vill att stenens yta ska synas. Blommande vit eller rosa rhododendron mot en grå sten är en skön kombination!
Ancajo
Ezereht: jag bor i zon 1.
Fågelvägen: Tack, jag känner mig verkligen välkommen! yes.gif Och tack för tipsen. Skall googla runt och kolla in honungsrosor (jag är verkligen novis i trädgården).
På baksidan av stenblocket är huset och däremellan har jag gjort en grusgång. På norrsidan av stenen (och huset) är en brant (och då menar jag jättebrant) slänt med olika murgröneväxter och buskar (jag vet inte namnet på hälften av dem confused.gif men skall ta hjälp av forumet senare tänkte jag... )
Christina i Taxinge~
Honungsrosorna är fantastiska men blir stora!
Skulle du köpa en 'Hybrida' t ex skulle din sten vara försvunnen inunder efter några år.....
Så här ser såg min H ut förra året efter 4(?) år

[attachment=35845:hybrida.jpg]

Kanske ska du prova en multifloraros som 'Valdemar'...?
Den blir också stor, men inte sån jätte som H
Eller kanske 'Russeliana' som också är en multiflora.
Engångsblommande båda två, men blommar länge.

Bilder finns på HelpMeFind
HelpMeFindRoses

Skriv bara in rosnamnen i sökrutan.

Stiffe
Personligen tycker jag att rosa rosor sitter som en smäck mot grå sten. Lämpligen ska då stenen synas bakom/över. Alltså föreslår jag en mindre rosa ros, såsom t ex La Ville de Bruxelles, Celeste, Kazaanlik, Ispahan, Gloire de Guilan el Stanwell Perpetual.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon