SaraT
Nu är det dags att plantera ut det jag har förkultiverat i krukor och jag inser att behöver hur mycket krukor och kärl som helst, och helst STORA så att de inte torkar ut så snabbt eftersom växterna ska stå på landet där jag inte kan vattna så ofta.
Någon som har tips på var jag hittar fina krukor och lådor utan att helt ruinera mig? Min kassa är väldigt skral...
Vet att Plantagen/Blomsterlandet har stora krukor i plast men de är inte så fina tycker jag. Har tänkt kolla på loppis och Myrorna etc men kan inte tänka mig att de har så stora krukor?
Bor i Stockholm. Alla tips och förslag mottages tacksamt.
Platinum
IKEA har ganska stora krukor till överkomligt pris, förutsatt att de inte har utsålt där du bor förstås.
SaraT
Kollade på deras hemsida men tyckte att de som såg stora ut vara ganska dyra (250-400 kr)!
noora
Krukan Rönnbär på Ikea kostar 35 kr och är över 30 cm i diameter. Plåthinkar och krukor i serien Salvia är också stora och inte så dyra.
Masay
Hej Sara!

Jag svarade i en liknande tråd nyligen, på min balkong har jag: stora plastbaljor, plastkorgar, murarhinkar, vanliga terracottakrukor, metallbyttor osv. Så länge det finns hål i botten eller du har möjlighet att borra själv så funkar det mesta. Jag brukar hitta korgar o dyl på loppis. Har även hört att det ska gå bra med trälådor, kanske din lokala frukthandlare har några över?

Men är det bara krukor du är intresserad av så hade jag letat på loppis eller garageförsäljningar, hört med grannar eller släktingar, vänner som ska flytta etc. Röda korset, Emmaus, Myrorna, Erikshjälpen, Lions - det borde finnas krukor där.

Lycka till! smile.gif
Malin_MeL
Ikea har väldigt mycket mer i varuhusen än vad som finns på nätet när det gäller trädgårdssortimentet.
Jag har krukor som är som en 12-liters spann i storlek, i grå keramik, de kostade nog 69 kr st tror jag.

Biltema har oxå krukor i plast som är helt ok, finns i svart och vitt, de största är 34 cm i diameter och 28,5 cm höga, kostar 44,90
[attachment=35823:14_1400_l.jpg]
hallonrosa
På Bauhaus hittar du dom flesta plastkrukor och lådor som finns men billigare än plantagen/blomsterlandet. Jag tycker att hammarplast "Botanica" och "Epoque" serierna är fina för att vara i plast http://www.hammarplast.se/?id=1308 Hoppas du hittar nåt du gillar, krukor kan vara svårt.
Martin_Blomberg
Var på IKEA och köpte några av dessa:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10153926
Fördelen med dessa är att man kan knöka till dem så att dem går in i tillgängligt utrymme.
octachoron
Jag hittade stora blomlådor i plast med fat på LIDL för en billig penning.
Förvånansvärt bra:-)
Martin_Blomberg
CITAT (octachoron @ 07-06-2009, 12:56) *
Jag hittade stora blomlådor i plast med fat på LIDL för en billig penning.
Förvånansvärt bra:-)

Var det nyligen?
blomkronan
Kanske inte så fint... men "vanlig" 10-liters hink.
Jag hitta på coop några som såg OK ut! när man tagit bort handtaget så ser det inte ut som en hink direkt... 19 kr/st.

ÖB har... eller haft krukor, på min ÖB var dom slut, stora (15 eller 20 liter) i plast för ca 35:-

Fördelen med plast är ju att dom klarar av att stå ute på vintern. Dom som Martin_Blomberg tipsa om är ju oxå praktiska att stuva undan på vintern, tar ingen plats.
octachoron
CITAT (Martin_Blomberg @ 07-06-2009, 18:59) *
Var det nyligen?

Förra veckan, dock så var jag på två LIDL-butiker, den ena hade men inte den andra.
sostra
På Blocket brukar man kunna hitta allt och dessutom billigt! Särskilt när folk bara vill rensa undan en massa saker för att få mer plats, snarare än att tjäna pengar. Brukar själv lägga ut saker på Blocket istället för att åka till tippen.

Det kanske "kostar" lite tid och envishet att hålla koll varje dag under en period (de bra sakerna ligger ju oftast inte kvar särskilt länge), men om du just nu inte vill / har möjlighet att köpa lite dyrare krukor kanske det är värt det! Har flera gånger sett jättefina och stora krukor där när jag suttit och bläddrat lite.

Lycka till!
Erika i Sandviken
En del av mina krukade rosor står i helt vanliga svarta hinkar,för att piffa upp har jag ställt dessa i Blomsterlandets lövkorgar som är gjorda i naturligt material och plastklädda invändigt.
TheLan
Då jag har samma problem nu när jag skall börja fylla min balkong med grönska fick jag tipset att man kan ta hinkar, murarhinkar, fula krukor om man har det eller vad man nu har som skulle fungera praktiskt som kruka.
Sen klär du krukan med ex överdelen på ett par jeans med gylf och linning o hela faderullan, tar ett gammalt skärp o knyter om. Det alternativet förutsätter ju såklart att krukan/spannen/lådan inte är så hög.
Självhäftande plast kan piffa upp en spann.
Något grovt tyg som man sveper runt o knyter fast med natursnören.
Det finns ju bambu o pil i trädgårdsaffärerna med.

Själv kommer jag ha två latrintunnor som jag har fått tiggt till mig av min pappa som jobbar på renhållningsverket. Ej använda tongue.gif såklart. Hittade en stor lövkorg på loftet hos mina föräldrar som jag skall klä invändigt med plast. Finns säkert att fynda på loppis om man har tur.
Sen så hittade jag dom är lådorna på IKEA som jag skall klä med något tyg /självhäftande plast eller något annat roligt.
IKEA har även den här lådan i samma storlek som den jag länkade till innan och en storlek större. och är inte 56L stort vet jag inte vad man kallar stort. happy.gif

Man får ta vad man kommer över när pengarna lyser med sin frånvaro. Och i alla fall jag tycker att det kan bli mycket mer personligt på det här sättet än att ha samma sorts krukor i samma färg på hela balkongen.
Hoppas du hittar en lösning smile.gif
Martin_Blomberg
Aktuellt för de i norra stockholm men ingen garanti för att det finns kvar:
På Bauhaus Barkarby/Järfälla har dem några pallar med allt från små till 55 liters krukor på rea. Om dem inte är slut så skynda dit (ring trädgårdsavdelningen innan).
Priset är 10 och 20 kr oavsett tidigare pris (från 50 till 400kr).

Själv fyndade jag keramikamplar och krukor från Terre Abruzzo (italienska) samt några stora 55liters krukor (förvisso i plast med terrakottafärg, dock italiensk).
therese.kvist
Var på ikea barkarby i fredags, köpte en STOOR teracotta kruka för 35 kr, vet ej hur många cm men 40-45 cm säkert, hur billigt som helst!!! och fatet var oxå billigt minns ej priset men under krukpriset
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon