Full version: Vad klarar växterna?
mekare
Hej
Jag ska snart flytta och i den nya lägenheten finns endast fönster åt 3 håll, norr, väster och öster. Väster fönstret är mycket mörkt pga träd utanför.

Mitt problem är att jag "samlar" på hibiskusar och pelagoner. pelagonerna klarar sig till sommaren men vad ska jag göra med hibiskusarna?

Klarar hibiskusar mörker? ska jag sänka värmen i lägenheten - klarar dom sig bättre då? jag är inte förtjust i blomlampor kan tilläggas. i dag står alla i ett panoramafönster i väst med mycket sol.

Är det någon som vet om blomsterlönnar är känsliga?
kerstin z5-6
Blomlampor ..menar du de med lilablått sken ? Det finns de som är minst lika bra med vanligt kallvitt ljus .-
Ett minilysrör i skrivbordsmodell gör stor skillnad i en mörk årstid
på 12 tim /dag laugh.gif
mekare
Är lite konservativ till lysrör i fönstren, min sambo skulle protestera. han tycker redan att blommorna tar för mycket plats och inkräcktar på lägenhets möbleringen.

jag funderar om blommorna kanske kan klara sig ändå. är det någon som har testat?

Gick in och tittade på ditt album - vilka söta katter du har! har själv en vit hankatt som faktiskt hör, han bor tyvärr kvar hos mina föräldrar. men har 4 andra katter som bor hos mig.
kerstin z5-6
Hälsa honom att han ska vara lycklig som inte bor med mej smile.gif LOL
En lågenergilampa med rejäl w i skomakarlampa går an som nöd ..
De kommer att överleva ändå i öst eller väst läget
Kajsa
Hibiskus ska stå så ljust som det bara går, har en stor stamhibiskus i vårt
vardagsrum i väster som har stora fönster, men hibiskusen blommar
aldrig, det är väl inte ljust nog i alla fall. Ska ställa ut den i sommar.
mekare
jag testar i vinter utan belysning så får vi se vad som överlever. det kan ju vara bra att dokumentera, jag hoppas att det mesta överlever.

min sambo kan inte tro att någon annan är värre än jag. jag har okuperat hela trappuppgången med krukväxter oxå smile.gif jag kallar det att glädja sina grannar.
kopernikus
Hej

Jag samlar också på hibiskus, och jag bor i en mörk sko kartong till stuga. Mina lever och frodas fint ändå. En blommar just nu för fullt..
Jag har bara 'stora' fönster åt väster... men det är väldigt mkt skog utanför mig som skymmer. men det verkar inte bekomma dem.. de växer så det knakar ändå!!

///Kop.
CarMa
Hibiskusar, iaf min, klarar även värme bra. Mitt uppstammade exemplar står i ett vardagsrum som nästan varenda kväll på vinterhalvåret eldas upp till ca 27-28 grader mha en kamin. Den växer och blommar jättefint.
Ska bli spännande att se hur lyktbusken klarar den värmen....
rolleyes.gif
Hibiskus
Lyktbuske
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon