VonDjuret
Jag tänkte plocka bark från fallna träd och mossa till mina krukväxter. Mossan funderar jag på att ha som "marktäckare" till några krukväxter och barken vill jag kunna plantera orkidé och suckulenter i.

Ska jag sterilisera barken på något vis? Ugn 200 grader C, eller brinner den upp då? Mossan antar jag att man inte kan sterilisera - eftersom man dödar den då. Men tvätta den många gånger? Man vill ju inte ta med sig skadedjur hem från skogen.

Hoppas ni har lite tips och idéer!
Aqvakul
Innan du gör något annat: Inhämta markägarens tillstånd!
VonDjuret
OK, då gör jag det!
Sofiia
När jag plockar vitmossa till mina orkidéer så plockar jag bort pinnar, barr och skräp sen använder jag den. Inte kommer det någo skadedjur från mossan inte, möjligen nån liten spindel tongue.gif men dom gör ju ingen skada. Jag vet att endel brukar tvätta mossan i hett vatten och frysa in men då får man ganska så död mossa efter det.

Bark går bra att sterilisera i ugnen, men jag är tveksam till att de behöver vara så varmt som 200 graders ugn.

Och som sagt markägarens tillstånd! yes.gif
deborah
Oavsett om du ber om tillstånd eller inte bör du ju plocka så att det inte märks. Ta bara lite på varje ställe o.s.v. Och så länge du följer den regeln, som alla borde följa i naturen, så gör det ju inget om du struntar i tillståndet, ingen kommer att märka nått ändå =)

Mossan kan du frysa om du vill bli av med sniglar och en del kryp. Mossa jag har frusit ett dygn har levt och verkat trivas.
Vitmossa t.ex. skyddar ju naturligt mot skadedjur, den brukar jag bara ha som den är.

Förresten så kan du odla mossa. Ta en liter mossa, en burk öl och en matsked socker och kör i en mixer. Sen är det bara att pensla på där du vill att den ska växa, och gärna hålla det fuktigt. Går bra på krukor, trädgårdsmöbler, stenar, väggar.. Om du har trädgård kan du odla mossan under en presenning och skörda den efter nån månad när den har växt lite.
Aqvakul
CITAT (deborah @ 03-06-2009, 16:33) *
Oavsett om du ber om tillstånd eller inte bör du ju plocka så att det inte märks. Ta bara lite på varje ställe o.s.v.

Bra råd!

CITAT (deborah @ 03-06-2009, 16:33) *
Och så länge du följer den regeln, som alla borde följa i naturen, så gör det ju inget om du struntar i tillståndet, ingen kommer att märka nått ändå =)

Dåligt råd!
noora
Enligt naturvårdsverket kan det vara okej att plocka mossa:
"Mossor och lavar finns inte med i lagtexten, men får antagligen plockas - dock inte i stora mängder och till försäljning." - Källa

Jag hittar inget på rak arm om bark från fallna träd, mer än "Löst liggande grenar och kvistar går bra att plocka, däremot får du inte bryta grenar från eller hugga/såga i vindfällen." Om barken ligger löst på marken borde de kunna räknas som "löst liggande grenar". - Källa

Är man osäker på var gränsen går skadar det inte att fråga markägaren.
deborah
CITAT (noora @ 03-06-2009, 18:05) *
Enligt naturvårdsverket kan det vara okej att plocka mossa:
"Mossor och lavar finns inte med i lagtexten, men får antagligen plockas - dock inte i stora mängder och till försäljning." - Källa

Underbart när folk skriver som det är och dessutom berättar vad de fått det ifrån.

Förresten är allemansrätten mycket diffus. Själv anser jag att rätten att plocka saker till husbehov i naturen är en självklarhet, om man inte märkbart förändrar naturen genom att göra så. Att en markägare, eller en förfader till en markägare betalat XX kronor för att kunna besluta över den marken kan jag gå med på när det gäller större projekt som att bygga hus eller utvinna råvaror, i enighet med statens riktlinjer. Men om nån anser sig ha rätt att bestämma om jag får ha min hund lös, eller plocka mossa, bär, nässlor eller vackra stenar, så kommer jag helt sonika strunta i det. Visst personligt handlingutrymme i vår gemensamma svenska natur har vi alla rätt till, dels enligt svensk lag, och om den svenska lagen skulle svika oss, så i alla fall genom en moralisk rätt, och om någon inte håller med mig om moralen så återstår i alla fall praktiken; ingen sansad person skulle springa runt i skogen och hindra folk från att plocka lite mossa.

Ojojoj, nu blir väl regelivrarna tokiga.. men jag kan verkligen inte låta bli att påpeka det här.
Blomstertanten
jag tror inte orkideerna kommer att trivas om du sätter dom på bark grån tall eller gran. Den bark som brukar användas till sådant är pinjebark !
Sofiia
Oberoende hur lite markägaren(s förfäder) betalat för marken är det någons egendom. Visst inte är ju lite mossa och bark (så länge det kommer från fallna träd) så farligt. Jag gissar att du Deborah inte själv är markägare (jag är inte heller men mina föräldrar är det). Visst är ju många som rör sig i skogen där och gör helt lagliga saker men många förstör och väljer och vrakar bland julgranar så det är inte så konstigt att många markägare har taggarna utåt.

Vi har tagit bort träd i vår skog (och planterat ny) efter det så började där växa fina hallonbuskar. Många kom dit och plockade hallon och parkerade sina bilar så att vi inte kunde köra till vår stuga. Lösningen min pappa tog bort alla hallonbuskar giggle.gif folk som kom dit för att plocka hallon blev lite snopna...

Nåja det är ju lite OT det som jag iallafall ville komma fram till att man måste försöka sätta sig in i markägarens situation. Det är ändå någons egendom och det måste man helt enkelt respektera!
deborah
Men Sofia, nu är det ju stor skillnad på att plocka mossa på ett sätt som inte syns och parkera bilar så att nån inte kommer fram till sitt hus, eller stjäla julgranar heller för den delen. Jag förstår inte om du försöker säga att man ska fråga markägaren innan man plockar en bit mossa eftersom det är fel att stjäla granar?

Dessutom, så finns det ingen lag som säger att markägarens tillstånd måste inhämtas för att plocka mossa till husbehov... eller? precis som man får plocka hallon om man vill. Att sedan inte förstöra för andra människor tillhör vanlig hyfs.

Och nej jag är inte markägare. Men jag tycker inte att jag behöver erfarenhet om att äga mark för att ha en tydlig åsikt om att vår svenska natur i första hand tillhör svenska folket. I många länder får man inte ens vistas på privat mark utan tillstånd, man måste ju respektera folks egendom. Jag är glad att jag lever i ett land med något så märkligt som en allemansrätt!
Källtorpet L&T
CITAT (deborah @ 04-06-2009, 03:22) *
Men om nån anser sig ha rätt att bestämma om jag får ha min hund lös, eller plocka mossa, bär, nässlor eller vackra stenar, så kommer jag helt sonika strunta i det. Visst personligt handlingutrymme i vår gemensamma svenska natur har vi alla rätt till, dels enligt svensk lag, och om den svenska lagen skulle svika oss, så i alla fall genom en moralisk rätt, och om någon inte håller med mig om moralen så återstår i alla fall praktiken; ingen sansad person skulle springa runt i skogen och hindra folk från att plocka lite mossa.

och hur följer du "löshundsförbudet" då??
hundar ska vara kopplade vissa tider på året, kommer inte ihåg exakt men jag ska leta på en länk åt dig, så att du kan se svart på vitt om du inte trot mig..
Källtorpet L&T
saxat ifrån lagen.nu:
CITAT
Tillsyn över och omhändertagande av hundar i marker där det finns vilt
16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.
https://lagen.nu/2007:1150

finns även en annan del som folk inte är medvetna om, saxat från samma ställe:
CITAT
14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.

Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten.
noora
CITAT (Blomstertanten @ 04-06-2009, 06:03) *
jag tror inte orkideerna kommer att trivas om du sätter dom på bark grån tall eller gran. Den bark som brukar användas till sådant är pinjebark !

Pinje är väl en sorts tall? Jag tycker att det är väldigt likt vår svenska tallbark i alla fall smile.gif Granbark ser helt annorlunda ut, så det skulle jag inte ta.
Chamomille
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pinje

Visst är det en tall.
deborah
Källtorpet L&T': den här tråden handlar väl inte om hundar, jag råkade bara nämna dem. Men för att svara på din fråga: ja jag låter min hund springa lös i skogen även på sommaren. Lagen finns för att skydda vilt, och min hund är en vallhund som inte följer vilt, hon springer full fart till mig. Stör viltet gör hon säkert med sin närvaro, men det är väl ingenting jämfört med picknickar, bilar, mopeder o.s.v. Som med alla lagar så är det deras syfte som är det viktiga, inte det som står i paragraferna.
Om en markägare känner för att spionera på mig i skogen för att sätta dit mig får de gärna göra det, jag kan ta mitt straff om samhället skulle få för sig att lägga sina knappa resurser på att jaga rätt på mig och sedan döma mig för att ha varit i skogen och skött mitt utan att störa någon.
Jag gör ockśå en rad andra olagliga saker, jag går mot röd gubbe, jag spelar covers på scen utan att betala pengar till iggy pop eller vem som nu gjort låten, jag dricker ibland en god porter på en solig gräsmatta i stan, jag är helt enkelt en notorisk lagbrytare som laglydiga stackars människor tvingas stå ut med.
Jag hoppas att vi kan vara vänner ändå.
deborah
Okej, nu efter allt detta pragrafrytteri ger jag er Sveriges grundlag.

18 § Varje medborgares egendom är tryggad genom att ingen kan
tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon
enskild genom expropriation eller annat sådant förfogande eller
tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller
byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna
allmänna intressen.

Den som genom expropriation eller annat sådant förfogande
tvingas avstå sin egendom skall vara tillförsäkrad ersättning
för förlusten. Sådan ersättning skall också vara tillförsäkrad
den för vilken det allmänna inskränker användningen av mark
eller byggnad på sådant sätt att pågående markanvändning inom
berörd del av fastigheten avsevärt försvåras eller skada
uppkommer som är betydande i förhållande till värdet på denna
del av fastigheten. Ersättningen skall bestämmas enligt grunder
som anges i lag.

Alla skall ha tillgång till naturen enligt allemansrätten
oberoende av vad som föreskrivits ovan. Lag (1994:1468).

-------------------------------------------------------------------------
Allemansrätten är alltså inte speciellt definierad. För att få reda på om en specifik handling i naturen "inskränker användningen av mark eller byggnad" krävs domstolsbeslut. Naturvårdsverket kan göra tolkningar och rekomendationer, men utan beslut i domstol finns det inget som säger att plockande av exempelvis mossa skulle vara olagligt. Jag hävdar bestämt att försiktig plockning inte "inskränker användningen av mark eller byggnad" för markägaren och för att hävda en sådan bestämmelse måste en domstol visa att en sådan inskränkning skett.

Sen kan man tycka att det är ett dåligt råd att hävda sina grundlagsskyddade rättigheter, om man vill. Välj själva.
Källtorpet L&T
CITAT (deborah @ 04-06-2009, 13:16) *
Jag hoppas att vi kan vara vänner ändå.

det tror jag nog oxå...

det jag ville ha sagt var att folk tar för givet att släppa hundar när dom är i skogen och jag är inte övertygad om att alla har så väluppfostrade hundar att dom kan kalla in dom om hunden stöter upp ett rådjur t ex.
Sofiia
Deborah--> jo visst är det stor skillnad. Jag är inte insatt i svenska allemansrätten (eftersom jag inte bor i sverige), här så tycks det bara vara svamp och bär man får plocka och inget mer, så jag vågar inte säga något om huruvida man får plocka mossa och bark. Jag ville bara få sagt att man ändå bör respektera att det faktiskt är annans egendom som man rör sig på och att man inte för det kan bete sig hursomhelst och bryta mot diverse lagar (hunden lös, plocka stenar osv..).

Jag är också väldigt glad att man får röra sig fritt men för att alla ska vara glada så måste man respektera den som faktiskt äger marken.
Aqvakul
CITAT (Sofiia @ 04-06-2009, 14:32) *
Deborah--> jo visst är det stor skillnad. Jag är inte insatt i svenska allemansrätten (eftersom jag inte bor i sverige), här så tycks det bara vara svamp och bär man får plocka och inget mer, så jag vågar inte säga något om huruvida man får plocka mossa och bark. Jag ville bara få sagt att man ändå bör respektera att det faktiskt är annans egendom som man rör sig på och att man inte för det kan bete sig hursomhelst och bryta mot diverse lagar (hunden lös, plocka stenar osv..).

Jag är också väldigt glad att man får röra sig fritt men för att alla ska vara glada så måste man respektera den som faktiskt äger marken.

Instämmer! tummenupp.gif
deborah
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2009, 14:52) *
Instämmer! tummenupp.gif

Jag skulle bara vilja kolla om jag förstått er rätt. Ni vet ingen lag som säger något om att man inte får plocka mossa eller stenar i naturen (upplys mig gärna om ni hittat någon!). Ni vet vad som står i grundlagen (annars kan ni kolla mitt inlägg högre upp).
Och ni menar fortfarande att man av respekt mot markägaren ska fråga innan man plockar mossa och stenar i naturen, trots att är fullt lagligt?
Om jag förstått er rätt blir jag väldigt nyfiken, tycker ni att man ska fråga innan man plockar bär också? Innan man campar? Innan man joggar i skogen? Vart drar ni gränsen om ni inte drar gränsen enligt svensk lag?
Jag vet att jag kanske börjar bli tjatig, och att jag har kapat tråden en smula, men jag är verkligen genuint intresserad av vad ni tycker.
Sofiia
Bark står det ju tydligt och klart att man får plocka från fallna träd, mossan står det "får antagligen plockas" vilket enligt mig är mycket tvetydigt. Så ja jag hade nog ringt och frågat markägaren om lov innan jag plockar mossa.
Jan Lindgren
Hej!
Sten är ett knepigt kapitel. Man får inte ge bort sten hur som helst. Jag får flytta stenar och ta lite grus om jag äger marken själv och ska använda gruset på min egen mark. Jag tror att man måste ha täkttillstånd för att ge bort eller sälja sten. Jag blev lite irriterad när jag upptäckte att någon plockat sten på min parkeringsplats i skogen. Jag var inte särskilt road av att få en massa hål där. Folk som plockar lite mossa på ett vettigt sätt stör mig däremot inte. Lagarna är egentligen till för att hindra förstöring. Ett vettigt användande av naturen är sällan några problem möjligen kan det vara bekymmer i närheten av våra stora tätorter.
MVH
Jan Lindgren
Aqvakul
I Blekinge så har vi helt underbara mossbelupnastengärdsgårdar längs mindre skogsvägar. Det är ju oerhört lättplockat. Men den kulturella skadan är betydande, då det tar decennier innan naturen har läkt såren.
Meriona

Det finns dessutom fridlysta mossor och lavar för att krångla till det hela lite. Och det som allmänt kallas vitmossa är Fönsterlav och inget annat.
Red Top
CITAT (Meriona @ 04-06-2009, 19:07) *
Det finns dessutom fridlysta mossor och lavar för att krångla till det hela lite. Och det som allmänt kallas vitmossa är Fönsterlav och inget annat.

Har just läst tråden och kom till ditt inlägg Meriona. Då hade jag redan googlat på fridlysta mossor och lavar och hittat följande hos Naturvårdsverket. Fridlyst

Även om allt inte är fridlyst eller förbjudet att plocka måste vi ju tänka på att återväxten går otroligt långsamt för många arter.
Chamomille
Jösses vad denna tråd brann iväg. Mossa kan jag hålla med om att man kanske inte ska plocka hur som helst, men... Bark som ligger på marken, kottar, pinnar, svamp, löv... Det plockar jag hur mycket jag vill utan att fråga någon.
Sofiia
CITAT (Meriona @ 04-06-2009, 18:07) *

Med vitmossa menar jag Sphagnum sp och INTE fönsterlav. Det är ett vanligt missförstånd att tro att vitmossa är fönsterlav. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitmossor

Fönsterlav kan däremot kallas vitlav http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6nsterlav

Mossor växer ju relativt snabbt medan lavar växer till sig väldigt långsamt.

Ja ganska så OT har tråden blivit smile.gif
bogg
Förra året samlade jag på mig en ICA-kasse med sphagnum från skogarna här om kring...

Slutade med att jag fick med mig lite tvestjärtslarver som i sin tur gjorde min balkong (där jag förvarade påsen) överfull av äckliga tvestjärtar som vägrade hålla sig undan sad.gif

Tror jag räknade till 30 dödade tvestjärtar per dag när det var som värst...

Slutade med att jag ledsnade när dom övertog lägenheten också...Hade myrr mot stekeldjur över hela balkongen för att få ihjäl dom små svinen...
TheLan
Ett av problemen med allemansrätten är väl just att man skall värna om naturen och använda sunt förnuft. Vad värna om naturen och sunt förnuft är skiljer sig vääääääldigt mycket tolkningsmässigt från individ till individ. g.gif
Majim
Hej!
Om du hittar lämplig bark att sätta orkideer på så kör du dem lämpligen i micron innan så att bakterier dör. Leta efter information på reptilsidor, tex www.repti.net. Leta också på sidor om grodor. (Ofta samma webbplats.) Många reptilägare/grodägare väljer att plocka in terrarieinredning från naturen eftersom det är ganska dyrt att köpa om man har flera terrarier eller kräver större saker till sin inredning. Hittar du inget lämpligt ute kan du köpa rötter i akvariebutiker.

MVH Majim
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon