|
Hej,
Jag är nybliven trädgårdsintresserad och har mycket dålig kunskap om växter... Jag har kikat runt lite på forumet och insett att här finns ofantligt mycket kunskap. Därför har jag här lite dagsfärska (!) bilder från min trädgård och vill be Er om hjälp. Är det någon av Er som kan tala om för mig vad detta är för växter? Bildkvaliteten är nog tyvärr inte den bästa men... för Er kanske det är enkla växter att artbestämma... Växt 1-5 växer i en brant slänt i norrläge. Jag har rensat ganska hårdhänt där tidigare år men det bara fortsätter att komma... frodas oerhört bra.
//Ancajo
Växt 1 [attachment=35814:sl_nt1.JPG]
Växt 2 [attachment=35815:sl_nt2.JPG]
Växt 3 [attachment=35816:sl_nt3.JPG]
Växt 4 [attachment=35817:sl_nt4.JPG]
Växt 5 [attachment=35818:sl_nt5.JPG]
Växt 6 [attachment=35819:framsida.JPG]
Växt 7 [attachment=35820:framsida2.JPG]
Växt 8 - stor buske som blommat med vita blommor [attachment=35821:altan.JPG]
nr. 5 är murgröna!
#2 och #5 är murgröna (#2 är vuxna blad).
#3 Hägg
#6 Kolkwitzia
#8 Häggmispel?
stennie
03-06-2009, 13:03
Nr6 är Paradisbuske, Kolkwitzia amabilis
GunnellF
03-06-2009, 13:10
1. Oxbär 2. ? 3. Spirea, kan vara brudspirea 4. ? 5. Murgröna - Hedera 6. Wiegéla praecox - vårprakttry 7. Rosenspirea 8. Try - Lonicera, blåtry tror jag
Håller med om att 6 kan vara Kolkwitzia sen jag har kikat runt på olika bilder på nätet. Det skulle vara bra att få se en helbild av den busken.
Fågelvägen
03-06-2009, 14:43
Nr 4 skulle kanske kunna vara klätterhortensia, Hydrangea petiolaris? Den får vita blommor i breda knippen. Lite svårt att gissa vad det är när man inte ser växtsättet på bilden.
GunnellF
03-06-2009, 14:54
CITAT (Fågelvägen @ 03-06-2009, 15:43)  Nr 4 skulle kanske kunna vara klätterhortensia, Hydrangea petiolaris? Den får vita blommor i breda knippen. Lite svårt att gissa vad det är när man inte ser växtsättet på bilden. Helt säker på att du har rätt där!
Åh, tack för svaren!  Vilka experter det finns här! Nr 4 växer kraftigt på ett klättrande sätt över den branta slänten. Grova slingriga rötter... jag har försökt att få bort delar av den men fått ge upp... Nr 3 och 6 har fått olika förslag - jag skall googla och jämföra med verkligheten (jag är medveten om att mina bilder tyvärr är rätt dåliga...)
Anders zon 1
03-06-2009, 15:24
1. någon sorts odlat oxbär, kanske spärroxbär 2. murgröna 3. absolut inte hägg. Gissningsvis någon sorts spirea, kanske bukettspirea, fast jag är osäker eftersom bladen på spireor normalt har sågad eller tandad kant och den här busken verkar ha blad med hel kant (dock lite svårt att urskilja på bilden). Hmmm.... En annan möjlighet är att det är någon sorts oxbär. Men i så fall har jag ingen susning om vilken. Den stämmer inte med någon oxbärsart som jag känner till. 4. klätterhortensia 5. murgröna 6. paradisbuske (Kolkwitzia amabilis) 7. klasespirea el liknande (finns flera närstående arter/sorter som ser ungefär likadana ut) 8. häggmispel (Amelanchier spicata)
Aqvakul
03-06-2009, 15:33
CITAT (Ancajo @ 03-06-2009, 15:58)  Åh, tack för svaren!  Vilka experter det finns här! Nr 4 växer kraftigt på ett klättrande sätt över den branta slänten. Grova slingriga rötter... jag har försökt att få bort delar av den men fått ge upp... Nr 3 och 6 har fått olika förslag - jag skall googla och jämföra med verkligheten (jag är medveten om att mina bilder tyvärr är rätt dåliga...) Nr 6 är en Kolkwitzia (100% säker).... Nr 3 är någon form av spirea... Nr 4 är Klätterhortensia.
GunnellF
03-06-2009, 15:51
CITAT (Anders zon 1 @ 03-06-2009, 16:24)  1. någon sorts odlat oxbär, kanske spärroxbär 2. murgröna 3. absolut inte hägg. Gissningsvis någon sorts spirea, kanske bukettspirea, fast jag är osäker eftersom bladen på spireor normalt har sågad eller tandad kant och den här busken verkar ha blad med hel kant (dock lite svårt att urskilja på bilden). Hmmm.... En annan möjlighet är att det är någon sorts oxbär. Men i så fall har jag ingen susning om vilken. Den stämmer inte med någon oxbärsart som jag känner till. 4. klätterhortensia 5. murgröna 6. paradisbuske (Kolkwitzia amabilis) 7. klasespirea el liknande (finns flera närstående arter/sorter som ser ungefär likadana ut) 8. häggmispel (Amelanchier spicata) Helt rätt av dig på nr 8 - det är jag säker på! Jag backar direkt på blåtry
Aqvakul
03-06-2009, 16:03
CITAT (GunnellF @ 03-06-2009, 16:51)  Helt rätt av dig på nr 8 - det är jag säker på! Jag backar direkt på blåtry  Visst är det en häggmispel, men knappast en spicata (troligen en lamarckii)
GunnellF
03-06-2009, 16:12
CITAT (Aqvakul @ 03-06-2009, 17:03)  Visst är det en häggmispel, men knappast en spicata (troligen en lamarckii) Ja det ser ut som så... 3. kan jag nästan svära på att det är brudspirea. Bukettspirea har annat utseende på bladen och även blommorna. 7. är INTE klasespirea utan sgs garanterat rosenspirea. Klasespirea finns i end en variant. Är 2 verkligen en murgröna??
jag har också svårt att se hur nr 2 kan vara en murgröna... vi har en murgröna och int sjutton ser bladen ut sådär!
Nummer två tror jag är skuggröna
GunnellF
03-06-2009, 16:33
Kan 2 vara en Vinca?
*Stintan*
03-06-2009, 16:58
Håller med GunnelF om att 3:an är en Brudspirea
2:an är absolut ingen murgröna. Har docj ingen aning om vad det är.
Aqvakul
03-06-2009, 16:58
Nr 2: Bladformen stämmer bättre med Vinca major än med murgröna i "vuxen form"
Murgröna lär bara bli könsmogen och blomma i sydligaste sverige, och då slutar den klättra och blir buskformig, och får blad som ser ut så här: http://www.havlis.cz/img/21_1.jpegDet sägs att det går att ta skott på de här könsmogna skotten, och man får då en buskformig murgröna med vuxna blad, inte den typiska klättrande formen med tredelade blad. Har tyvärr aldrig provat själv. Stor vintergröna ser ut så här: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vinca_ma..._Periwinkle.JPGDen blir lite drygt knähög. Som ni ser har den mycket korta bladskaft.
GunnellF
03-06-2009, 17:14
CITAT (Azur @ 03-06-2009, 18:10)  Murgröna lär bara bli könsmogen och blomma i sydligaste sverige, och då slutar den klättra och blir buskformig, och får blad som ser ut så här: http://www.havlis.cz/img/21_1.jpegDet sägs att det går att ta skott på de här könsmogna skotten, och man får då en buskformig murgröna med vuxna blad, inte den typiska klättrande formen med tredelade blad. Har tyvärr aldrig provat själv. Stor vintergröna ser ut så här: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vinca_ma..._Periwinkle.JPGDen blir lite drygt knähög. Som ni ser har den mycket korta bladskaft. Jadu, du har nog banne mig rätt!!  Tänk att man får lära sig nåt nytt varenda dag!!
Anders zon 1
04-06-2009, 00:28
CITAT (Aqvakul @ 03-06-2009, 17:03)  Visst är det en häggmispel, men knappast en spicata (troligen en lamarckii) Nja, jag tror nog mer på spicata. Lamarckii brukar ha mer långsträckta blad som inte är så blågröna och "kupiga". Fast 100% säker är jag inte. Det finns ju dessutom flera andra häggmispelarter som inte alltid är så lätta att skilja från varandra, i synnerhet inte om man inte vet växtsättet eller ser blommorna. CITAT Håller med GunnelF om att 3:an är en Brudspirea
2:an är absolut ingen murgröna. Har docj ingen aning om vad det är. Nr 3: Brudspirea (Spiarea x arguta) har ju betydligt mer långsmala blad än busken på bilden och i så fall är det väl inte den? http://www.findmeplants.co.uk/photo-spiraea-arguta-fl.aspx Nr 2: Jodå, det är tveklöst murgröna. Har massor av den på tomten och de "vuxna" bladen ser exakt ut så. CITAT 7. är INTE klasespirea utan sgs garanterat rosenspirea. Klasespirea finns i end en variant. Du kan ha rätt. Men jag är inte helt övertygad. Det finns en mängd arter, sorter och korsningar av spireor och många är knepiga att skilja från varandra. I synnerhet om man som i detta fall saknar information om växtsättet och blommorna ännu inte slagit ut. Ja, det finns bara en art (eller snarare hybrid) som kallas klasespirea (Spiarea x billardii) men dels har den åtminstone ett par sorter ('Billard' och 'Triumphants' nämns i SKUD), dels finns det flera närstående arter som kan vara svåra att skilja från klasespirean. I Nordiska Floran nämns t ex ludd-, douglas-, stor-, häck- och torpspirea.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|