sammy78
03-06-2009, 12:28
Hej !
Jag har ett helt parti ut mot gatan från huset som jag hade tänkt att jordförbättra och sätta lite nya fina perenner på !
Solen står på nästan hela dagen på denna plats och den är ganska oskyddad (lite blåsigt)
Jag har för närvarande bara pioner och lavendel & dagliljor där och dem stormtrivs!
Nu skulle jag vilja ha lite tips på perenner som passar till dessa växter och det sorts läge.
Jag vill ha tag på perenner som antingen blommar länge eller är gröna och fina länge ?!
Tacksam för alla tips jag kan få !
sammy78
04-06-2009, 10:30
Ingen som vill/kan tipsa ??
ingrids
04-06-2009, 10:36
iris och pion är en klassiker och irisbladen är snygga länge. Daggkåpa, alunrot och nävor är tacksamma marktäckare och de allra flesta av de två senare tål sol. Något högväxt med spiror skulle kunna vara snyggt, men då var det det här med blåsigt - kommer inte på några riktigt stabila spiror utom stäppsalvia och nepeta.
Monica B
04-06-2009, 10:56
Beror också lite på var i landet du bor, dvs vilken zon men jag har några förslag som kanske kan passa.Bolltistel är stadig och blommar länge, den finns ju både i vitt och i blått. Erodium manescavi (Bergnäva) är en riktig långblommare. Digitalis ambigua blommar också länge och är inte så hög. En högre växt som blir omfångsrik är Kitaibela vitifolia, dvs Balkanmalva. Jättefin, blommar länge. Veronika är också en långblommare. Sedan finns ju olika typer av Kärleksört för senare blomning och vinterfägring.
[attachment=35874:Signatur.jpg]
Lena 08syd
04-06-2009, 11:09
hejsan
Vintergrön blommar vacker med sina blå blommer på våren/försommare men är sen grön hela året och är en marktcäkare.
Olika typer av Lagerbal är oxå vintergröna och tåliga dock är blommorna inte så mycket att hurra för men det finns lagerblad med både gröna och melerad blad som nästan är vita.
//L
sammy78
04-06-2009, 11:15
Tack för svaren
vad hjälpsamma och snälla ni är
Det är inte extremt blåsigt där ... (bara lite små vindpustar lite då och då i och med partiet står ut mot vägen och jag ej har träd eller så som skyddar)
Men partiet får myycket sol.
Jag letar mera efter lite högre växter än marktäckare (glömde och skriva att jag har Gul Fetknop - Sedum acre som marktäckare på vissa ställen)
Hur höga/stora blir dem ni föreslog ? (Bolltistel,Bergnäva, Balkanmalva,Veronika,nepeta ....etc)
Jag har för mig att
Malmö hör till
växtzon : 1.
AnneMysan
04-06-2009, 11:21
Om du vill ha något som skyddar för insyn, skulle jag sätta en Shersmin.
Grön hela sommaren och blommar / doftar ljuvligt under försommaren.
Lätt att hålla nere, så man får i den höjd man vill ha. Och brer ut sig på sidorna,
om man vill det.
ingrids
04-06-2009, 12:17
Nepetan och stäppsalvian blir mellan 40 och 50 cm och nepetan blir rejält stora klumpar. Salvian blir inte alltid så långlivad, man kan behöva ta sticklingar lite då och då för att gardera mot att de dör.
netaave
04-06-2009, 15:33
Astillbe är grön länge o blomaxen fina även på vintern
Monica B
04-06-2009, 16:08
Astilbe skulle jag väl kanske inte rekommendera i full sol som du sade att du har där.
Vintergröna har jag för mig vill gärna ha lite skugga för att bli fin, men jag kan ha fel.
Bolltistel blir ca 80 hög skulle jag tro, det finns olika sorter som blir olika höga. Erodium manescavi (Bergnäva) blir inte så hög, kanske 30 cm. Digitalis ambigua (dvs storblommig fingerborgsblomma) blir kanske som mest 50 hög men bildar å andra sidan en stor tuva mycket fort. Balkanmalvan blir hög, ca 1 meter. Veronikan blir ca 80 hög men även där finns olika sorter som blir olika höga, det finns dom som blir bara ca 30 cm höga och dom som blir upp mot 80-90 cm. Kärleksörten blir kanske 50 cm hög.
Om det inte blåser så mycket så kan du ju t ex ha riddarsporrar också. Det finns ju även där olika typer och olika storlekar, allt från ca 40 cm till riktigt höga som blir över metern höga. Det finns ju också Baptisia australis, dvs färgväppling som blir över metern hög. Nu skall vi då inte förväxla denna med Lupinväppling vilken är mycket invasiv, har gula blommor och sprider sig nästan okontrollerat. Färgväpplingens blommor är härligt blå i färgen och bladverket går lite i gröngrått. Jättefin. Tar visserligen lite tid på sig att bli stor men när den har växt till sig så är den jättefin.
Tja det var det jag kunde bidra med nu
[attachment=35882:Signatur.jpg]
två av mina astilbe står längst upp på en sluttande rabatt i söderläge. alltså inget ultimat läge för dom men oj vad dom blommar men inte så länge som den som står i halvskugga och mera fuktig jord
sammy78
05-06-2009, 10:56
Tack så jätte mycket för alla svar och tips etc ...
Jag uppskattar det/dem verkligen !!
Ska ut och handla lite växter/blommor i helgen och kommer ha dessa växter uppskrivna.
Kan ni eller någon annan flera ? tipsa gärna på !!
Lilla Sibirien
05-06-2009, 13:18
Ulletternell är fin under en längre tid. Tål sol och bildar fina tuvor tidigt på våren, som skiftar i grått. Nackdelen är väl höjden, den blir ca 40 cm hög. Utsågs till årets perenn år 2001.
http://www.perennagruppen.com/gem/default.aspx?pageNr=121
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.