Söttok06
03-06-2009, 13:05
Jag har mina tomatplantor på avhärdning just nu. Men ska jag ta in dem om de säger att nattemperaturen blir ca + 5 grader? Är det för kallt?
Eva 33c
03-06-2009, 13:10
Om det inte är alltför mycket besvär (beror på storlek och mängd och vad man själv tycker) så skulle jag ta in dem över natten. Alternativt täcka dem lite extra med väv eller annat. Men de kommer inte att dö, kanske tappa lite fart.
millahonti
03-06-2009, 13:38
Ställ dem nära en husvägg om möjligt och täck med fiberduk ett par lager så är det inga problem, jag har haft mina ute i en månad redan och de mår jättebra allihop, några står i backen sen ett par, tre veckor tillbaka. Allt vid en södervägg i zon 4-5.
De blommar och tomater har börjat synas.
Söttok06
05-06-2009, 09:43
Jag har väldigt många tomatplantor som jag drivit upp. Ungefär 50 krukor. Ett gäng har stått i trapphuset där fönstret varit öppet. Så det har varit rätt låg temperatur där. Ett annat gäng har jag ute på gården där jag bor. Allt ska jag ta ner till min odlingslott. Inget är ännu planterat där, men jag tänker nog göra till helgen. Måste bara gräva ur en plätt för plantering. Det är zon 3 och full sol hela dagen (vid vackert väder).
Alexander-VG-zon3
05-06-2009, 11:46
alla tomater tål(överlever) ner till +1c, men dom trivs inte om det är under +10c +15c. blir det väldigt kallt så kan dom avstanna i tillväxt och sluta blomma och ändra färg på bladen och kanske också vissna lite i nya skott. men när det blir varmare så återgår dom till det normala. överlever gör dom sagt vilket fall som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.