Kacka
Har upptäckt mördarsniglar i trädgården och de stackarna hamnar i en låda med salt på kvällarna. Min granne nämnde att alla sniglar gör skada, så jag tar ALLA, både sniglar och snäckor i alla storlekar. Är det nödvändigt?? Jag känner mig så grym...
Eva 33c
Den vanliga åkersnigeln plockar jag bort från kökslandet där den annars gärna käkar upp all sallad. Men den gör inget större väsen av sig i den övriga trädgården. Snäckorna kan gå hårt åt mina småsådder och käka upp nygrodda plantor så jag brukar kolla mina krukor och ta bort dem därifrån. I resten av trädgården bryr jag mig inte.
Däremot tycker jag det är lite "grymt" att lägga dem i salt, det är en onödigt utdragen död. Själv häller jag kokande vatten från vattenkokaren över sniglarna i en burk. De koagulerar omedelbart och kan sedan slngas i komposten. Man kan klippa itu dem också, men det är lättare sagt än gjort när det gäller småsniglar...
Kacka
Ok, tack för infon! Då ska jag gå över till kokande vatten istället! Känns bättre.
zaaritha
Man behöver absolut inte ta bort annat än de s.k "mördarsniglarna"!
Övriga gör ingen skada!
Åsa, mälardalen zon 2
Är det småplantor typ nysatta små frösådda squashplantor så kan de flesta sniglar/snäckor ställa till stor skada, squashplantor klarar inte alls att ex. vinbärssnäckor biter av plantan nära marken etc. så jag lägger snigelpellets runt de plantor jag vet att sniglar/snäckor gillar + jag plockar bort vinbärssnäckor och mosar åkersniglar i växthuset, helt kan man inte låta dem vara på oönskade ställen men jag springer ju inte runt och mosar dem i hela trädgården..
LasseB
Lite generaliserat kan man väl säga att atta med skal kan vara kvar utan fara får våra gröna vänner. De lite stätrre som Vinbärssnäckan är riktigt delikata
Plocka, låt få i låda två - tre dagar ev med persilja att äta, DÄREFTER är det dags för kokande vatten mumms
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon