Trädgårdsbrukare
Hej på er
Har varit inne och läst massor på detta forum, och måste säga att detta forum hjälp mig och min sambo massor. Tack ska ni ha för all hjälp.
1 april satta vi spaden i vår trädgård, det var tänkt att detta år skulle bli ett mellanår då allt fick växa till sig utan att vi var där med spadar och spett i onödan. Så kom bokrean och vi sa att detta år blir det bara trädgårdsböcker. Så blev det. Det blev även en helt ny design ritad till våran rektangulära lilla trädgård. 1 April kom alla spadar fram och mätning och grävning satte igång. Alle perenner sattes i karantän i en rabatt som skulle bli en del av det nya.Nu är allt på plats och ingen av våra perenner tog illa vid sig. Det sista vi pysslar med nu är att anlägga en japansk Trädgård där den gammla altanen låg.Min fundering är hur många av er har eller skulle vilja ha en sådan trädgård?

Allt efter som den Japanska lilla meditationsträdgården växer fram hamnar jag eller min sambo allt mer på en stenbänk djupt förskunken i tankar, Jo, det funkar tydligen. Hoppas att kunna återkomma med lite bilder senare..

Första inlägget av
Larsa Q
Fny
Hejsan! Jag hoppas allt går jättebra med trädgården, och jag ser fram emot lite bilder! tummenupp.gif /Fny
ängsvädd
Välkommen hit biggrin.gif

Jag är inte så insatt i vad en japansk trädgård egentligen innebär. Jag har så liten tomt och är nöjd med den som en vildvuxen natur, med vildäng och växter jag tycker om.

Men bilder vill jag gärna se biggrin.gif

Edit: växtvalet styrs av rådjuren - jag väljer gärna rådjurssäkra växter så jag slipper näta in så mycket.
Aqvakul
Välkomna och gärna lite bilder...
Trädgårdsbrukare
Tack för svaren
Mimmi, vår trädgård är inte direkt stor heller utan ryms i ett radhusområde, cirka 8 x10 meter med söderläge.

Lyxen med en liten trädgård är väl att man känner att man räcker till, så att man inte hela tiden är efter med allt. Jag och min sambo som delar intresset är ute varje eftermiddag efter jobbet och kollar till blommor och tar en fika.

Fotot är taget från sovrumsfönstret och visar trädgården som helthet.Liten och lagom.
När du gårförbi utanför möts du att detta intryck

bakom den vänstra skärmen längst in vid altanen anlägs den lilla meditationträdgården. Har tyvärr inga bilder än förutom när pumpen installerades

Sedan detta kort togs har det kommit duk och grus på plats, samt en Japans blodlönn vid sidan av fontänen.
mer bilder kommer

mvh
Larsa Q

ängsvädd
Vad fint biggrin.gif Det ser väldigt välskött ut smile.gif

Är något av det på bilderna japansk trädgård?
StinaR
Men WOW vad fint det ser ut!! Grattis till trädgården! bravo.gif
Wilmer
Oj så många mil ifrån en steril gräsplätt med lite barrträd. Tänk att det kan bli så läckert och mycket trädgård av en liten plätt tummenupp.gif
Helen i Piteå Zon 5
Så fint ni har gjort! Vill även önska er Välkommen hit! / Helen
Biggan_
Välkommen hit säger jag också! rose.gif
Vilken fin liten täppa ni har! yes.gif
Ywonne

Välkommen hit !

Vad fint det ser ut...och den Japanska trädgården kommer nog att bli urfin...väntar på foton *S*

Fny
hej igen! gud vad fint ni har det! mycket större och mer välskött än min lilla radhusträdgård! tongue.gif
stennie
Välkommen hit, Trädgården ser riktigt mysig ut!
lottapotta
Välkommen hit!
Härligt med en sådan fin trädgård! Förr bodde jag i villakvarter och var ofta ute och gick och tittade på hus och trädgårdar. Vid er tomt hade jag stannat länge och tittat... tummenupp.gif
Fny
Jag är ute jämnt och ständigt och spanar in andras trädgårdar och jag håller med! =)
Egorina
Åh, så fint ni har gjort det! Det där blir ju verkligen en trädgård att njuta av och i.
Trädgårdsbrukare
Hej på er.
Tack för alla fina kommentarer.Nu kommer det lite mer bilder. Jag har tagit lite nya kort idag på den Japanska trädgården.Den är näst intill färdig, bara lite grand återstår att fixas till. Måste skaffa lite mer av den vita granitkrossen samt hitta eller tillverka en bredtaggad kratta att göra vågmönstret i gruset med.

Bänk och pump är av fabrikat NVA creative Carden Granit, inköpstället är blomstertorget i Linköping. Pumpen köptes som ett komplett kit, bara att montera ihop, hälla i vatten och njuta. Nja det visade sig att så enkelt var det inte, man fick allt kapa bambun med en bågfil samt att knöla in en längre slang igenom bambun. Slangen som följde med var i det kortaste laget.

Bakom pumpen sitter en nyplanterad japansk Blodlönn.
Vi hade den tidigare ute i trädgården, men den gillade inte läget alls utan lusade och var hängig. När den kom in på denna skyddade plats, började den genast att skjuta nya blad och såg piggare ut efter tre dagar.

Den 30 cm höga Buddan köptes på en affär i Norrköping, den plaserades i vardagsrummet, men vi såg direkt att den skulle flyttas ut dit den uppenbarligen hörde hemma.

Sten bänken i granit är kanske inte direkt förlåtande för ändalykten, men något annat var inte att tänka på. Jag tror inte vi kommer att bli av med denna i första taget då den väger runt 70 kilo.Insidan av planket är klätt med en färdig Pilmatta inköpt på Blomstertorget i Linköping, färdig att spikas fast, enkelt men effektfullt.
Kvar är väl bara den tre år gamla Piprankan, den såg bara för ämlig ut i våras men nu ser den ut att trivas.

Storleken på vår lilla Japanska plats är 3x2 meter, alltså inget att ställa husvagnen på.
Hoppas bilder ger er inspiration att testa.

mvh

Larsa Q
Fny
ooo... de här bilderna måste jag visa för min sambo, han går alltid och pratar om att ha en japansk trädgård!
Trädgårdsbrukare
kompiskram.gif
Då har du ju ett kanonläge att få hjälp med arbetet, såvida du oxå har samma tanke

mvh
Larsa Q
Fny
jo visst, jag är också inne lite på samma tanke! Men tyvärr har vi bara en liiiten radhusträdgård, och varken plats eller pengar för sånt. =( men nån gång så!
ängsvädd
Aha då vet jag vad japansk trädgård är - vackert - men inget för mig - jag skulle inte orka hålla gruset ogräsfritt.
Tullia
Välkommen hit!

Som ni jobbat! Så välskött kommer vår trädgård aldrig att bli.
Trädgårdsbrukare
Hej Mimmi
Ogräset är nog inga problem, då jag använt täck duk under gruset. Skulle det dyka upp kan jag alltid punktangripa det med lite pensel och roundup.

mvh
Larsa Q
Biggan_
Vackert! tummenupp.gif
Vit granitkross hade jag aldrig kunnat ha här. Under vintern blir allting grönt här.
ängsvädd
CITAT (Trädgårdsbrukare @ 05-06-2009, 21:09) *
Hej Mimmi
Ogräset är nog inga problem, då jag använt täck duk under gruset. Skulle det dyka upp kan jag alltid punktangripa det med lite pensel och roundup.

mvh
Larsa Q

Roundup är inget för mig. Men vackert var det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon