Full version: Haworthia på halsen
evaisa
Jag beställde plantor från Specks Exotica, för att nå upp till minimigränsen för beställning så fick jag beställa en Haworthia (haworthia guttata). Så nu har jag ett ufo jag inte förstår mej på. Jag tänkte sätta den i hasselfors så & kaktusjord blandat med perlite och stenmaterial från blombutiken.

Funkar det?

Hur ofta skall en sån här vattnas?

Mina nya plantor fick en tuff resa från tyskland - de skickades den 7 maj och jag hämtade dem på posten idag. Det är fyra veckor. Visserligen var de fint inpackade i träull, men ändå?!

De anlände till sverige den 13 maj och har sedan dess felskickats hit och dit, inte nog med det. När de väl kom till mitt "postutlämningsställe" så skickades ingen avi till mej. Så de blev liggande där i mer än en vecka i kassaskåpet- ihop med värdeposten.

Hade jag inte mailt plantskolan så hade plantorna legat kvar i kassaskåpet hur länge som helst.

I vilket fall både sansevieriorna och haworthian levde. Så nu gäller det att jag tar hand om den ordentligt.
MariaS
Sköt den som sansiveriorna, då kommer den att må bra.
Erland
Haworthia brukar till skillnad från de flesta andra suckulenter vilja ha ett rätt skuggigt läge, t.ex. ett norrfönster.
Under vår och sommar vattnar du måttligt och låter jorden torka upp mellan vattningarna. Minska sedan ytterligare under hösten och på vintern knappast något alls. Vill helst ha 5-10 grader under vilotiden. Överlever dock rumstemperatur under vintern.
evaisa
Tack Erland! Att den vill ha skuggigt hade jag aldrig kunna gissa.

Hur stora blir haworthior? De jag har sett i butikerna är ganska små. Min är väl några centimieter.
GunnellF
CITAT (evaisa @ 05-06-2009, 09:12) *
Tack Erland! Att den vill ha skuggigt hade jag aldrig kunna gissa.

Hur stora blir haworthior? De jag har sett i butikerna är ganska små. Min är väl några centimieter.

Haworthia blir inte stor på höjden, den växer i omfång och kan delas sen om man vill. Jag har flera Haworthia, två olika sorter och de är mycket lättskötta så länge man inte vattnar för mycket. Som Erland säjer så blir de faktiskt finare i inte allför soligt fönster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon