På vissa grenar av våra plommonträden har bladen blivit mörkbruna och skrynklar ihop sig. I övrigt ser träden jättefriska ut. Vad kan vara problemet?
Svårt att säga med bara en närbild, har du en bild på hela trädet också?
För det kan vara många saker från frostskada till svampsjukdom
Jo jag kan ta en bild på hela trädet också, men då syns det knappt. Resten av trädet är jättefint. Ska kolla på något av de andra träden om det syns mera på dem.
Jag har tittat lite nogrannare på bilden. Det kan vara ngn form av svampsjukdom. Inte ovanligt på Prunusar. Detta avhjälper man i så fall bäst, med att ge en ordentlig giva dolomitkalk på våren, strax före lövsprickningen.
Strö kalken ca 20cm innanför kronans ytterkant och vattna ner kalken direkt, så rotsystemet kan tillgodogöra sig kalken.
Detta kan även användas på andra Prunusar som: körsbär, persika, aprikos, hägg o.s.v
Kalk ska man väl kunna fixa. Har varit och tagit ett par bilder, men det syns så dåligt. Lägger in dem i alla fall. På den här bilden ser man sjukan på grenen som sticker upp åt vänster.

Här är ett annat träd och där ser man sjukan ungefär mitt på bilden. Men det är inte så lätt att se på bilden.
Det du har, är vad man kallar "häxkvastar". En typ av svampsjukdom.
I Juli sågar du av dessa "kvastar" och bränner dem. Ingen annan beskärning behövs på plommon.
Tack för det svaret. Ytterligare en gåta löst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.