louksor
Hej!
Är det nån av er som vet vad jag har för sorts häck ?
Enda jag vet om den är att den blir grön på sommarn och är gammal, stammarna är väldigt grova och finns mycket dött i häcken sad.gif
Växer dåligt på en del ställen, funderar på att klippa ner den och hoppas den tar sig bättre och bli tätare, men det dröjer väl många år innan den växer upp igen om jag kapar den.
Skyddar bra både mot vinden och insyn..

[attachment=35836:IMG_1964.JPG]
[attachment=35835:IMG_1960.JPG]

Tack på förhand!
midas
Hej,
ser ut som vår oxelhäck tycker jag.
Plucke
CITAT (louksor @ 03-06-2009, 19:47) *
Hej!
Är det nån av er som vet vad jag har för sorts häck ?

Typisk "äppel-häck".
Huggorm
Äppelhäck? Nej, nog är det oxel alltid
CillaM
Ja, självklart är det oxel. Snygg och tät, jämfört med den jag har crying.gif
louksor
Tack för alla svar!

Om jag sågar ner häcken lite, tar den sig då även fast den är gammal och väldigt grova stammar ?
På en del ställen i häcken så växer det inget och är många stammar/grenar som är torkade och går av bara man rör vid dom.

Förökar sig oxelhäck nånting så man kan ta skott och plantera där häcken är död ?
Eller måste man köpa ny häck ? Vart finns det oxel att köpa ?

Mvh Marcus
louksor
Har sökt och läst en hel del om oxel nu.
Har läst att det både blir blommor och bär i häcken.
Det blir det inte i våran häck, vi har bara löv.
Är detta på grund av att häcken klipps varje år ? Eller är det inte oxel ?

Översållas av vita blommor i flockar i maj till juni.
Orangeröda frukter i klasar på hösten, omtyckta av fåglar
Aqvakul
Oxeln är nära släkt med rönnbär. Om ni klipper den på våren så blir det naturligtvis vare sig blommor eller bär. Ett alternativ är att klippa den efter blomningen.
CillaM
Det kan ju vara så att den oxelhäck du har, liksom min, är steril, någon sorts hybrid. Mina har aldrig under de snart 14 år jag bott här blommat, och jag kan inte minnas att de blommade innan jag flyttade hit (har bott i området i snart 40 år)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon