|
Full version: spinnkvalster
Hej! Har i några år kämpat mot spinnkvalster som brukar dyka upp på mina citrusträd och pelargoner nästan varenda vår. Citrusträden flyttar jag på sommaren till växthuset där jag har bl a en New Dawn-ros som då brukar få dessa förbaskade spinnkvalster den med.  Har använt bl a grönsåpa och pyretrum. Är trött på det. Kan man beställa rovkvalster eller annat som tar kål på plågan? Och i så fall var får man tag på dem? Utomhus brukar mina rosor drabbas av trips, såpa hjälper men det är jobbigt då man får spraya så ofta och mycket. Hjälp någon!
GunnellF
03-06-2009, 20:02
Är du säker på att dina rosor angrips av Trips?? I växthuset kan du ha rovkvalster som finns att köpa hos Nyttodjur
Provado Plus spray ska hjälpa mot spinnkvalster. Jag har bara begränsad erfarenhet av den eftersom man inte ska använda den på växter som man sedan tänker äta av.
Jag testade allt möjligt utan resultat. Så jag skaffade floramite som jag sprutade på, nu är alla borta. Floramite bryts ner på 28 dagar och är därför ingen fara om man sprutar i tidigt stadium på grejor man tänkt äta. Jag har t.ex. gurkor som blivit hårt angripna av spinn nu som jag sprutat på, för inte kommer det några gurkor inom en månad i alla fall
GunnellF
03-06-2009, 20:37
CITAT (Nauti @ 03-06-2009, 21:31)  Jag testade allt möjligt utan resultat. Så jag skaffade floramite som jag sprutade på, nu är alla borta. Floramite bryts ner på 28 dagar och är därför ingen fara om man sprutar i tidigt stadium på grejor man tänkt äta. Jag har t.ex. gurkor som blivit hårt angripna av spinn nu som jag sprutat på, för inte kommer det några gurkor inom en månad i alla fall  Finns floramite som klass III? Det jag hittar är klass II.
Tack för goda och snabba råd!  Nu skall jag försöka "nita" spinnkvalstren.
CITAT (GunnellF @ 03-06-2009, 21:37)  Finns floramite som klass III? Det jag hittar är klass II. Tyvärr verkar det som att det är klass två på det :/ Jag fick det och hade inte så stor koll på vilken klass det var, jag antar ändå att allt sådant är farligt och är väldigt försiktig. Efter ett tags googlande så verkar det bara som att det går att få tag på via ebay på internet.
Åsa, mälardalen zon 2
05-06-2009, 07:22
Bra att veta är att för att få handla och använda klass 2 ska man ha certifikat för denna klass av medel, och det är olagligt att sälja dessa medel till folk utan certifikat i Sverige. Här hittas säkerhetsdatabladet för medlet
Det verkar vara olagligt överallt, men sådant bryr man sig nog inte i på EBAY
GunnellF
05-06-2009, 08:07
CITAT (Nauti @ 05-06-2009, 08:12)  Tyvärr verkar det som att det är klass två på det :/ Jag fick det och hade inte så stor koll på vilken klass det var, jag antar ändå att allt sådant är farligt och är väldigt försiktig.
Efter ett tags googlande så verkar det bara som att det går att få tag på via ebay på internet. Det är som så, att bekämpningsmedel klass I och II endast får användas av personer med behörighet, vilket betyder att du inte får använda det. CITAT (Nauti @ 05-06-2009, 08:26)  Det verkar vara olagligt överallt, men sådant bryr man sig nog inte i på EBAY  Bekämpningsmedel Klass II och I får inte säljas till personer som inte har behörighet. Om Ebay gör det ändå så gör de fel. För att få behörighet måste man gå en utbildning plus att man måste uppdatera den med jämna mellanrum för att få behålla behörigheten.
CITAT Det är som så, att bekämpningsmedel klass I och II endast får användas av personer med behörighet, vilket betyder att du inte får använda det. Det skulle nog spinnen bli glada över  CITAT Bekämpningsmedel Klass II och I får inte säljas till personer som inte har behörighet. Om Ebay gör det ändå så gör de fel. För att få behörighet måste man gå en utbildning plus att man måste uppdatera den med jämna mellanrum för att få behålla behörigheten. Jag tror inte att det är ett företag som säljer det. Det är nog någon privatperson som har kommit på tanken att man kan tjäna pengar på att sälja det där, kanske bor den i ett land där det inte krävs något certifikat men säljer utanför landet ändå? Jag vet inte. Det är väl praktiskt för den som inte blir av med sina spinn genom andra metoder i alla fall
GunnellF
05-06-2009, 08:15
CITAT (Nauti @ 05-06-2009, 09:10)  Det skulle nog spinnen bli glada över  Jag tror inte att det är ett företag som säljer det. Det är nog någon privatperson som har kommit på tanken att man kan tjäna pengar på att sälja det där, kanske bor den i ett land där det inte krävs något certifikat men säljer utanför landet ändå? Jag vet inte. Det är väl praktiskt för den som inte blir av med sina spinn genom andra metoder i alla fall  Det är ju som så, att bekämpningmedel är farliga även för människor och varför det är Klass I och II på en del beror på att de är väldigt farliga att hantera. Det finns alltså en anledning varför man måste ha behörighet, man måste veta vad man pysslar med. Klass III-medel är inte så farliga, därför får gemene man hantera dem. Jag undrar vad som händer om nån blir skadad av medlet när det säljs olagligt.
Det är det nog ingen som blir om de är försiktiga. Men om någon klantade sig skulle förmodligen inte så mycket hända.
GunnellF
05-06-2009, 08:39
CITAT (Nauti @ 05-06-2009, 09:33)  Det är det nog ingen som blir om de är försiktiga. Men om någon klantade sig skulle förmodligen inte så mycket hända. Om man inte vet hur man ska handskas med bekämpningsmedel, då vet man inte när man "klantar" sig. Faktum är att man kan bli rejält förgiftad och även avlida om man hanterar Klass I och II-bekämpningmedel felaktigt. Så visst kan det hända mycket!
CITAT (GunnellF @ 05-06-2009, 09:39)  Om man inte vet hur man ska handskas med bekämpningsmedel, då vet man inte när man "klantar" sig. Faktum är att man kan bli rejält förgiftad och även avlida om man hanterar Klass I och II-bekämpningmedel felaktigt. Så visst kan det hända mycket! Jag menade för den som säljer det illegalt. Som sagt, jag är väldigt försiktig när jag hanterar insektsmedel.
GunnellF
05-06-2009, 12:20
CITAT (Nauti @ 05-06-2009, 13:07)  Jag menade för den som säljer det illegalt.
Som sagt, jag är väldigt försiktig när jag hanterar insektsmedel. Vad menar du med att vara försiktig? Vet du varför såna här medel är så farliga? När det gäller illegal försäljning så funderar jag på om det är möjligt för gemene man att handla t ex via E-bay från utlandet. Det lär säkert vara restriktioner för att få in det i Sverige. Alla bekämpningsmedel ska ju passera Kemikalieinspektionens öga. Men om du har fått det av nån du känner som har tillgång till det här bekämpningsmedlet är det illa nog. Den som har utbildning borde veta att man inte hanterar sånt här hur som helst och att det är förbjudet att ge det till nån som inte har behörighet. Det hjälper inte att vara "försiktig", man måste veta hur man hanterar det och varför.
Jag tror att om man är försiktig så är det ingen fara. Floramite bryts som sagt ner ganska snabbt också.
Sedan handlar det ju som sagt inte om ett seriöst företag som säljer. Det är förmodligen en privatperson som förmodligen kommer skicka det i en omärkt kartong där adress är det enda som står på paketet och ingen koll kommer att göras. Precis som med det mesta som skickas på det viset.
Jag tror att du överskattar farorna med att använda det som sagt. Men om inte så är fallet så får du gärna upplysa mig i stället för att bara påpeka att det är jättefarligt att använda utan utbildning. Fram tills dess kommer jag fortsätta att tro att det räcker med vanligt folkvett.
GunnellF
05-06-2009, 12:39
CITAT (Nauti @ 05-06-2009, 13:28)  Jag tror att om man är försiktig så är det ingen fara. Floramite bryts som sagt ner ganska snabbt också.
Sedan handlar det ju som sagt inte om ett seriöst företag som säljer. Det är förmodligen en privatperson som förmodligen kommer skicka det i en omärkt kartong där adress är det enda som står på paketet och ingen koll kommer att göras. Precis som med det mesta som skickas på det viset.
Jag tror att du överskattar farorna med att använda det som sagt. Men om inte så är fallet så får du gärna upplysa mig i stället för att bara påpeka att det är jättefarligt att använda utan utbildning. Fram tills dess kommer jag fortsätta att tro att det räcker med vanligt folkvett. Nej, jag överskattar inte farorna just därför att jag har utbildning och vet hur farliga bekämpningsmedel kan vara - det är just därför de är klassade i olika grader. Men eftersom du inte vet det här borde du inte använda bekämpningsmedel klass II oavsett hur och var du får tag i det. Folkvett räcker nämligen inte i det här fallet, därför att man måste veta hur ett gift beter sig, både i naturen sen man använt det och om man får det på sig eller i sig. Kunskap är vad som krävs, men eftersom du inte får använda klass II-medel så tänker jag inte tala om för dig vad som gäller. Om du skulle bli så dålig efter att du använt ett bekämpningsmedel som du inte har behörighet till: hur skulle du förklara det när du kommer till sjukhus? Du måste ju tala om vad du har blivit dålig av...
Då utgår jag från att det räcker med folkvett och fortsätter att ha spinnfria växter  Hur giftet beter sig i naturen o.s.v. är ju inte särskilt intressant eftersom jag enbart använder det inomhus och i och med det faktum att det bryts ner så snabbt. Om jag är försiktig kommer jag ju inte att få det varken i mig eller på mig. Du vet ju lika väl som jag att jag kommer att använda det om du inte kommer med något bra argument till att jag inte skall göra det. Så ingenting vore ju negativt med att du berättar för mig vilka de eventuella farorna kan vara? Om jag skulle bli sjuk efter att ha använt ett bekämpningsmedel så säger jag ju givetvis det. Det är ju knappast som att de skulle göra någonting allvarligt av det.
GunnellF
05-06-2009, 13:07
CITAT (Nauti @ 05-06-2009, 14:01)  Då utgår jag från att det räcker med folkvett och fortsätter att ha spinnfria växter  Hur giftet beter sig i naturen o.s.v. är ju inte särskilt intressant eftersom jag enbart använder det inomhus och i och med det faktum att det bryts ner så snabbt. Om jag är försiktig kommer jag ju inte att få det varken i mig eller på mig. Du vet ju lika väl som jag att jag kommer att använda det om du inte kommer med något bra argument till att jag inte skall göra det. Så ingenting vore ju negativt med att du berättar för mig vilka de eventuella farorna kan vara? Om jag skulle bli sjuk efter att ha använt ett bekämpningsmedel så säger jag ju givetvis det. Det är ju knappast som att de skulle göra någonting allvarligt av det. Om du blir sjuk av ett bekämpningsmedel som du inte har behörighet att använda så lär det bli nån form av utredning. Jag bryr mig inte personligen om du använder det eller inte, jag vill bara informera om att det inte är tillåtet och att det dessutom kan vara farligt samt att det kräver kunskap. Det är inte som att köpa en burk med Provadospray på affärn! Och även om du inte bryr dig utan fortsätter att köpa eller få (olagligt) och använda det (otillåtet) så kanske det finns andra som är intresserade av att veta det här om bekämpningsmedel av klass I och II. Har man inte kunskap så vet man inte VARFÖR man inte ska använda det och vilka risker det medför.
Jag vet inte varför jag inte skall använda det, jag har bara fått höra att det är farligt(men inte på vilket sätt) och att det är otillåtet.
Hur som helst så är det ett väldigt effektivt sätt att få bort trips och det enda som fungerat för mig, trots att jag testat flera metoder.
GunnellF
05-06-2009, 13:14
CITAT (Nauti @ 05-06-2009, 14:09)  Jag vet inte varför jag inte skall använda det, jag har bara fått höra att det är farligt(men inte på vilket sätt) och att det är otillåtet.
Hur som helst så är det ett väldigt effektivt sätt att få bort trips och det enda som fungerat för mig, trots att jag testat flera metoder. Men att rekommendera ett behörighetsklassat bekämpningsmedel när man inte har behörighet själv och dessutom tala om att man använt det ändå... det är ganska osmart i ett allmänt trädgårdsforum. Det är ju inget man ska rekommendera precis... isåfall får man be nån med behörighet att göra det åt en.
Jaså, jag ser då inget som helst problem med det. Det tar bort spinn effektivt och det var ju det tråden handlade om.
GunnellF
05-06-2009, 13:21
CITAT (Nauti @ 05-06-2009, 14:19)  Jaså, jag ser då inget som helst problem med det. Det tar bort spinn effektivt och det var ju det tråden handlade om. Nä du verkar inte se nåt problem alls med att använda behörighetsklassade bekämpningsmedel trots att du inte har behörighet till det. Men du ska ju inte rekommendera det till andra eftersom det är olagligt.
Då tar jag tillbaka min rekommendation. I stället rekommenderar jag det till folk som vill bli av med spinn, har försökt med andra alternativ och inte bryr sig i om det är olagligt
GunnellF
06-06-2009, 10:04
CITAT (Nauti @ 05-06-2009, 14:23)  Då tar jag tillbaka min rekommendation. I stället rekommenderar jag det till folk som vill bli av med spinn, har försökt med andra alternativ och inte bryr sig i om det är olagligt  Då rekommenderar du andra att både vara olagliga samt utsätta sig för allvarliga risker, både mot sig själva och omgivningen. Spinn går att få bukt med på annat sätt, även om inte du har lyckats.
Gasolgrill
09-06-2009, 14:36
CITAT (GunnellF @ 06-06-2009, 11:04)  Spinn går att få bukt med på annat sätt, även om inte du har lyckats. Jag gissar att det är många som har samma problem och också är smått desperata så då kanske du kunde dela med dig av dina erfarenheter av hur man blir av med ohyran på ett lagligt och säkert sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|