CITAT (perre @ 03-06-2009, 21:00)

Jag flyttade på en syren april 09 (ganska nyligen) och fick med fint med rötter och den tycks inte skadats av flytten , då den blommat.
Enda felet på dom är att de har stammar utan förgreningar upp till ca 1,5 meter och därefter bladverket, utan rotskott.
Nu vill jag klippa av dom till ca 50 cm för att få fler grenar och ochbli buskigare. Min fråga är när på året kan jag klippa ner syren( vit syren ) okänds sort! och hur mycket! Och klarar den en flytt och en beskärning tätt inpå varandra i tid.
Mvh Per
Syréner är tåliga. De kan beskäras kraftigt, ända ner till marken om man så skulle vilja.
Syréner kan beskäras när som helst under året, men för att inte mista blomningen så skulle jag föreslå att du beskär den direkt efter blomningen. Nästa års blomknoppar bildas efter blomningen och syréner blommar på gammal ved.
Om du beskär på vårvintern så stimulerar du skottillväxten.
Du kan beskära stammarna på lite olika höjder så att du får förgreningar på lite olika höjder, det ger ett mer naturligt och buskigt intryck än om du kapar allihop på 50 cm höjd. Kapar du alla grenarna på samma höjd så kommer det att blir som en kvast av nya skott högst upp, det blir inte snyggt alls.
Jag kapade ner en ca 4-5 m hög syrén helt för några år sedan mitt i sommaren och flyttade rotklumpen. Den sköt massor av rotskott/vattenskott. Sommaren efter tog jag bort en fjärdedel av dem och likadant ytterligare ett par år. Nu är den en tät och fin buske på ca. 3 meter.
Jag kapar inte av grenar öht på mina solitära syrenbuskar, de buskar till sig själva genom att de skjuter upp nya skott hela tiden. Jag föryngrar dem bara genom att ta bort en och annan gammal stam ända nere vid marken ibland.