Full version: Hypertufa?
Glad_amatör2
Var köper man torv till att göra hypertufa?
Jag hade funderingar på att försöka göra egna saker att plantera i, typ betong, och lånade en bok om detta.
Då upptäckte jag att det finns nåt som heter 'hypertufa' som verkade väldigt intressant.
Skulle vilja göra några krukliknande saker men vet inte var man hittar material. Och, skall det vara någon speciell typ av betong?

Berith
Hittade det här receptet - hypertufa - och jag antar att det är vanlig torvmull på säck man använder?
JRo
Hypertufa hade jag aldrig hört talas om, så jag var tvungen att googla lite. Oj, vad mycket fint som har gjorts!
Tyvärr har jag inget svar till din fråga, men jag skulle frågat på en plantskola. Du får gärna visa bilder av projektet sedan!
Chamomille
Vanlig billig ogödslad okalkad torv. Finns på 150 liter t.ex om man behöver mycket.
Berith
CITAT (Chamomille @ 04-06-2009, 07:25) *
Vanlig billig ogödslad okalkad torv. Finns på 150 liter t.ex om man behöver mycket.

Låter som om du vet mer? Har du gjutit nåt spännande? smile.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 04-06-2009, 07:45) *
Låter som om du vet mer? Har du gjutit nåt spännande? smile.gif

Näe... En liten mur runt en plantering giggle.gif samt en stor skål. Men det var ett tag sen. Ska nog återuppta detta, för det blir ganska fint. Sen kan man ha mer eller mindre torv i. Finns massor av recept på nätet smile.gif Va fina grejer det finns i länken du skickade med yes.gif *Letar efter runda kakburkar....*
Berith
Var tvungen att gå tillbaka till länken, kollade bara hypertufan förut... Wow! vilka grejer. bravo.gif Och jag som har en halv säck bruk liggande för kommande behov. Tror att det just kom ett behov nu.

Burkar och blad... g.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 04-06-2009, 09:41) *
Var tvungen att gå tillbaka till länken, kollade bara hypertufan förut... Wow! vilka grejer. bravo.gif Och jag som har en halv säck bruk liggande för kommande behov. Tror att det just kom ett behov nu.

Burkar och blad... g.gif

Visst är det fina grejer! Det kom visst en behov här också. Sambon har en säck finbetong i källaren än så länge whistling.gif Blad ja. Hmm. Svärfar har rabarberblad som är som dasslock rolleyes.gif
Pepparkaksburkar... Trampstenar... Grytunderlägg... yes.gif
Glad_amatör2
CITAT (JRo @ 04-06-2009, 06:54) *
Hypertufa hade jag aldrig hört talas om, så jag var tvungen att googla lite. Oj, vad mycket fint som har gjorts!
Tyvärr har jag inget svar till din fråga, men jag skulle frågat på en plantskola. Du får gärna visa bilder av projektet sedan!

Det ska jag gärna göra, men det kan nog dröja ett tag innan jag fått tag på både material och fått till en lämplig form att gjuta i.
Men det ska bli så småningom yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon