Har problem med en del mossa i min gräsmatta, på ena sida är det MYCKET mossa. Jag har köpt Ferro mel ( järnsulfat pulver) som jag har vattnat ut i gräsmattan med vattenkanna. Resultatet lät inte vänta på sig utan mossan svartnade ner någon centimeter och därefter är den fortfarande grön i botten( mot jorden) det var några veckor sedan , undrar om jag kan vattna på ytterligere ferro mel på mossan för att den ska försvinna helt och även vilken blandning jag ska ha, Jag tog ca 1,5 dl per 10 liter vatten .
Vidare undrar jag om jag ska kratta upp den svarta mossan eller låta den multna ner, och även när jag kan så på nytt gräs. Mvh Per
Eftersom du aldrig kommer att bli av med mossan bara med järnsulfat, så har det nog inte så stor betydelse. På lång sikt måste man i stället se till att gynna gräset. Lufta gräsmattan, se till att det är bra dränering (sand, dressjord), och gödsla. Järnsulfat är bara nyttigt för att initialt bli av med mossa.
Hur är det med växtbetingelserna för gräs där Du har mycket mossa?
Kanske är det för skuggigt för gräs, om så är fallet slåss Du mot naturen
och kommer nog att förlora i Din mosskamp.
Det finns gräsblandningar som är mer anpassade för skuggiga ytor. Sen är det gödning och luftning av rotsystem som är förutsättningar för att gräset ska må bra. INTE mossrivning, det förökar bara mossan invasivt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.