Full version: Palm rota
wave
Kan man ta blad från palmer och sätta i vatten för att de ska få rötter eller hur bär man sig åt?
Erland
De flesta palmer kan bara förökas med frön. Rotskottsbildande arter såsom Chamaerops humilis, Sabal minor och Rhapidophyllum hystrix kan förökas genom att man skär av ett rotskott.
wave
Jag har tagit ett rotskott men hur planterar jag det när inga rötter finns ännu?
Erland
Vad är det för art?
wave
Bra fråga...är på Azorerna nu och tog ett där från en palm ska ta en bild på det imorron o lägga till här.Kom skott bredvid palmen runtom så jag grävde ner så mycke det gick o tog ett av skotten därifrån.
Alexander-VG-zon3
du kan sätta det i vatten eller i väldränerad jord direkt, placera skottet varmt och soligt och fuktigt. och hoppas på att det kommer rötter, oftast kommer rötterna på stammen. när du tar skottet så får du ta rätt så ''långt'' ner. tar du för nära bladtillväxten så blir det inget.
wave
Var idag på samma ställ men hade glömt kameran,,,hittade på en av palmerna under bladen kärnor fast på palmen och dom antar jag man kan plantera men hur?
Erland
Du planterar fröerna i en kruka med såjord eller liknande. Se till att täck dem ordentligt, fukta jorden, sätt på en plastpåse. Sådden bör nog hållas rätt så varmt. Det kan ta tid innan många palmarters fröer gror.
wave
Är en kärna stor som en plommonkärna...ska man skåra den innan man sätter en sån i jord???
Erland
Storleken kan variera mycket när det gäller palmfröer. Beträffande om du ska göra en skåra i fröet törs jag inte svara på.
wave
Har luskat lite och namnet på den ena palmen med stor kärna som frö är

Cycas revoluta
Azur
Det är ingen palm, det är en kottepalm, dvs egentligen en primitiv barrväxt.

Den förökas med frö, stora frön, nästan som släta valnötter, som sitter inuti kottar som i storlek och utseende påminner om en ananas. Skjuter vad jag vet inte rotskott.

Odlas ganska ofta på Azorerna, såg ett antal i trädgårdar på Sao Miguel.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 08-06-2009, 13:00) *
Det är ingen palm, det är en kottepalm, dvs egentligen en primitiv barrväxt.

Den förökas med frö, stora frön, nästan som släta valnötter, som sitter inuti kottar som i storlek och utseende påminner om en ananas. Skjuter vad jag vet inte rotskott.

Cycas revoluta får rotskott.
wave
Ja det stämmer att det var en kottepalm men frågan var hur man planterar fröna (kärnorna) ja vi är på Terceira Azorerna som är en annan av öarna här ,efter att ha seglat Sverige-Las Palmas-Kap Verde-Brasilien-Trinidad-Venezuela-Västindien-Azorerna.
Alexander-VG-zon3
jag hare inte sått kottepalms frön någon gång. men jag ha nog filat lite på sidorna och sedan låta fröna ligga i blöt över natten ( i varmt vatten) sedan så dom varmt och ljust i väldränerad jord.
wave
Ska hela fröet vara under jord?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon