lollinona
04-06-2009, 06:34
I år har gått och 1 år sedan vi blev husägare. Och nu hade vi tänkte ta tag i vår grus/singelplan så förra ägare glömt att ta hand om vilket har resulterat till att stenarna knappt syns på sommaren då den är överväxt med diverse ogräs. Och högt är det dessutom på vissa ställen.
Någon gång hade vi tänkt att gräva ut allt. Lägga matta underst och singel över för att en gång för alla få i ordning det. På vissa ställen anar vi nämligen att det ligger massa lager med sten under mark som är nedtrampat och istället för att kratta så har dom bara fyllt på.
Men i sommar har vi redan andra projekt och tänkte kanske göra en liten makeover i form av att bespruta hela planen med igräs medel och försöka kratta upp det mesta.
Finns det något riktigt bra ogräsmedel ni kan tipsa om?
Vi har både hund och katt så det får såklart inte vara giftigt för djuren.
Aqvakul
04-06-2009, 06:55
Detta är det enda jag vill rekommendera - bra motion får man på köpet...
blomkronan
04-06-2009, 07:06
Jag har inte provat än... men jag fick tipset av grannen att man kunde använda Ättika.
Men om du har kraftigt växande ogräs så kanske det inte fungerar.
Prova på en mindre yta först och se om det ger resultat. Kanske rensa en yta och inte på en yta och vattna ättikavatten på båda ytorna, då kan du ju se om det fungerar med eller utan rensning... eller inte alls!
Lycka till
lollinona
04-06-2009, 08:14
Tack, Roundup. Hur fungerar det annars? Eller är det giftigt för djuren?
Köp ogräsättika och spraya, alt vattna, så försvinner ogräset. Bäst effekt får du om du gör det när det är torrt på marken.
Annars är det redskap som gäller.
Använd INTE Roundup! Det är ett stark gift som går ner i grundvattnet, vi vill ju alla värna om miljön.
Jan Lindgren
04-06-2009, 08:31
Hej!
Spruta inte roundup på en grusplan. Det finns för lite mikroorganismer i gruset för att man ska vara 100 % säker på att allt glyfosat bryts ner. Använd en avstrykare så att att roundup bara hamnar på växterna.
Varför inte prova med varmluftpistolen? Lite jobbigt men ettåriga plantorna försvinner.
Det finns gasolbrännare avsedda för ogräsbekämpning. Populära i "ekologiska" odlingar. Ökar koldioxidhalten i atmosfären. Hjälper bara mot ettåriga plantor.
Att skyffla bort ogräs fungerar ganska dåligt. Jag hade det som sommarjobb någon gång på tidigt 60tal. Det märktes knappt på ogräset. Räkna med att skyffla ett par gånger i veckan. Fördelen med skyffeln är att man har garanterat ingen ork att gå på gym.
Det absolut bästa är att acceptera att grusplanen blir en gräsmatta. Det går bra att köra bil på en gräsmatta när underlaget är hårt grus.
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
04-06-2009, 09:33
CITAT (TEZZ @ 04-06-2009, 09:27)

Använd INTE Roundup! Det är ett stark gift som går ner i grundvattnet, vi vill ju alla värna om miljön.
Du är för rolig.
Annars håller jag med Jan. Eller byt ut gruset mot plattor eller asfalt.
Klorex är ju ett beprövat bekämpningsmedel. Vet inte om det fortfarande finns på marknaden.
Med en sockerblandning kan Du spränga bort såväl ogräs som armar och ben.
fröhamstern
12-06-2009, 19:00
tjing Pröva vägsalt. Vi köpte storsäck o strör ut så vi slipper dammet när de är varmt o de tar alla grödor oxå.
Vi har ioförsig en ganska stor plan/parkering. lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.