Tjohej!
Ska få ta sticklingar av min mammas underbara porslinsblomma imorrn, och jag undrar bara om jag bör låta dem stå i vatten och utveckla rötter först, eller om jag ska stoppa ner dem direkt i jord?
Jag har haft mina i vatten läääänge (bortgömda) och dom lever och har blommat konstant i snart två år, men jag skulle tro att det rätta skulle vara i kruka med påse på.
emmas matte
04-06-2009, 14:21
Jag rotar mina Hoyor i vatten, men det ska gå bra i jord oxå, säger dom som kan. Så gör vad du tycker är bäst.
GunnellF
04-06-2009, 15:01
Jag gillar torvbriketter som man blöter upp i vatten. Det mesta rotar snabbt i dem och dessutom ser man när rötterna växt ut, sen är det bara att plantera i kruka.
WingDing
04-06-2009, 17:57
Jag är lite glömsk så jag rotar i SwellGel punkar prima.
Jag sätter sticklingarna direkt i jord, det går fortare tycker jag :-)
hum... undrar om mina sticklingar kommer att klara sig? Bladen börjar liksom skrumpna lite grann... Är det dåligt med för fuktig jord? För jag tror att jag råkade vattna lite för mycket...
GunnellF
07-06-2009, 16:04
CITAT (Fny @ 07-06-2009, 15:19)

hum... undrar om mina sticklingar kommer att klara sig? Bladen börjar liksom skrumpna lite grann... Är det dåligt med för fuktig jord? För jag tror att jag råkade vattna lite för mycket...
Låt jorden torka upp innan du vattnar igen bara. Du kan även spraya på bladen eller sätt en plastpåse med några lufthål i, över krukan.
tack, det var lugnande!
Jag brukar alltid stoppa dem i ett glas med vatten, rötterna kommer fort.
Hej!
Är helt såld på dessa underbara krukväxter. Oftast går det bra att låta sticklingen rota sig i vatten eller jord. det jag främst rekommenderar är vitmossa. Det köper man enkelt i matbutik eller blomhandel. Ett annat alternativ är att böja ner ett skott från moderplantan och täcka över 1-2 cm med jord. Ta den del av skottet där det finns små knottror, noder, dvs rotanlag. När rötter har bildats klipper man helt enkelt av den lilla plantan från moderplanta. Ett ganska säkert eftersom skottet då försörjs med näring ifrån mioderplantan hela tiden.
MVH Majim
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.