Vad säger ni på forumet om mjöldagg på rosor?
Mina rosor har drabbats och jag googlade och fick fram att jag kunde använda mig av 1 tsk bikarbonat 1 liter vatten 1 dl såpa varannan dag tills svampen var helt borta.
Alternativt 5 dl mjölk 5 dl vatten. Bikarbonatmetoden var effiktivast enl, google.
Vad tror ni andra? Eller har det ingen betydelse, mer än estetiskt, för plantan?
Ezereht
04-06-2009, 09:51
Hmm mjöldagg redan. Har dina rosor haft torrt?
Jag vet inte hur dåligt det är, någon annan kanske vet bättre. Men bikarbonatgrejjen kan ju vara värt att prova, berätta hur det går sen

. Såpan kväver ev. bladlöss också. Men gör det på kvällen, för om du har såpa på bladen och solen gassar kan dom få brännskador.
Jag blandade mjölk och vatten i fjol och det funkade bra. Men det var bara en liten stickling som hade drabbats, så den var väldigt begränsad i yta. Kanske är svårare med större växter?
Annars köper du " Kumulus " svavelpreparat, det är ett pulver som klarar regn utan att det försvinner. Vi har användt det i första hand på våra spaljéträd men dom rosor som är känsliga för mjöldagg kan få en dusch av det, mycket mer effektivt än huskurer.
Kajsa, kan man få se bilder på dina spaljéträd?
I mitt gamla album från 2003 har jag dessa bilder. Vi har ett äpple och två päron och det är såååå mycket jobb att klippa dom hela sommaren många ggr.
SplajéträdHär ligger visst några andra fruktbilder också
GunnellF
04-06-2009, 15:21
Enligt Trädgårdens växtskydd måste man ta till kemisk bekämpning för att ev få bukt med mjöldagg: svavelpreparat men även såpa och syntetiskt tvättmedel. Besprutningen måste upprepas.
CITAT (Kajsa @ 04-06-2009, 16:05)

I mitt gamla album från 2003 har jag dessa bilder. Vi har ett äpple och två päron och det är såååå mycket jobb att klippa dom hela sommaren många ggr.
SplajéträdHär ligger visst några andra fruktbilder också
Fantastiska! Har du några rekommendationer på litteratur om hur man ska klippa? Jag håller på att spaljera en svagväxande skuggmorell, men går mest på känsla. Jag har Beskärningsboken, men den är inte så detaljerad.
Förlåt för OT.
Du får nog fråga på Träd avd. här på Odla. Detta var makens projekt för 25 år sedan, han gick trädbeskärnings kurser och var så intresserad. Jag själv kan inte så mycket om fruktträd, numera är spaljérna färdiga sedan många år och ska bara klippas in.
Ezereht
04-06-2009, 19:35
Jisses vilka jättefrukter, hur gör du för dom ska ge sådan avkastning? Är det bara värmen i "södra" sverige eller gödslas dom mycket eller något annat?
Jag har precis fått reda på av SLU att 1% bikarbonat till 1 liter vattenoch något vätningsmedel visat sig vara bättre än andra kem.bekämpningsmedel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.